ارسال آگهی

شوتینگ نخاله ساختمانی چیست؟ مزیت های استفاده از شوتینگ مصالح

یکی از بهترین روش هایی که برای دور انداختن زباله در ساختمان های بلند، مثل هتل ها و مجتمع های مسکونی استفاده می شود، شوتینگ است. همچنین از این مکانیزم برای انتقال و حمل نخاله ساختمانی، هنگام ساخت و تعمیر مجتمعات بزرگ نیز استفاده می شود. در ادامه همراه ما باشید تا به شما توضیح دهیم شوتینگ نخاله ساختمانی چیست و چه مزایایی دارد:

شوتینگ نخاله ساختمانی چیست؟

می توان گفت تاریخچه استفاده از سیستم شوتینگ، به زمان ساخت ساختمان و برج های بلند بر میگردد. البته سیستم شوتینگ، تا به امروز پیشرفت های زیادی کرده است، به طور مثال امروزه از سیستم شست و شو، تهویه، عایق صدا و … در ساخت شوتینگ ها استفاده می شود. با استفاده از سیستم شوتینگ ساکنان ساختمان می توانند به راحتی و در هر زمانی از طول روز، زباله های خود را از طریق شوتینگ به بیرون از محل سکونت خود انتقال دهند.

شوتینگ چیست؟

شوتینگ، کانالی به قطر مشخص می باشد که معمولا دریچه ای در پشت بام ساختمان داشته و از طرف دیگر به مخزنی در پایین ساختمان راه دارد. بسته به اینکه این کانال ارتباطی چه نوع ضایعاتی را جا به بجا می کند، شوتینگ می تواند دارای قابلیت های مختلفی باشد. به طور مثال برخی از انواع شوتینگ زباله دارای سیستم هوشمند شست و شو می باشند که مسیر جا به جایی پسماند ها را با استفاده از آب و مواد ضد عفونی کننده شست و شو می دهد.

بعضی از سیستم های شوتینگ، این ویژگی را دارند که زباله و ضایعات دفع شده را متراکم کرده و در بخش تخلیه بسته بندی کنند. قطر، جنس و طول کانال شوتینگ، از جمله مواردی هستند که بسته به نوع ضایعات قابل تغیییر می باشند. مثلا معمولا برای شوتینگ زباله، از کانال های با قطر حدودا 60 سانتی متری و از جنس ورق استنلس استیل استفاده می شود.

سیستم شوتینگ از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

همانطور که گفته شد اجزای تشکیل دهنده سیستم شوتینگ، بسته به نوع پسماند و زباله هایی که از طریق آن دفع خواهد شد، متفاوت است. اما به طور کلی می توان تمام قسمت های سیستم شوتینگ را به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

کانال های شوتینگ

از کانال اصلی ارتباطی که بین دریچه و مخزن قرار گرفته است، برای انتقال ضایعات و پسماند ها استفاده می شود. در حالت کلی کانال اصلی شوتینگ به صورت استوانه ای و از جنس فلز ها یا پلی اتیلن ساخته می شود. به طور معمول برای به هم وصل کردن قطعات کانال اصلی، از هیچ گونه اتصالاتی استفاده نمی شود و لوله های استوانه ای شکل کانال شوتینگ، اصطلاحا در یکدیگر چفت می شوند.

کانال های شوتینگ

کانال تقسیم کننده یا سه راهی شوتینگ، به طور دقیق و با زاویه های مشخص طراحی می شود. این کانال در تمامی طبقات ساختمان نصب می شود تا دریچه شوتینگ بر روی آن قرار بگیرد.

دریچه های شوتینگ

در هر سیستم شوتینگ، دو دریچه اصلی وجود دارد. دریچه اول، دریچه شوت زباله می باشد که دارای درزگیر بوده و معمولا به صورت لولایی باز و بسته می شود. این دریچه دارای سیستم بسته شدن خودکار می باشد تا از این طریق پسماند ها راحت تر به درون کانال هدایت شوند.

دریچه دوم، در قسمت انتهایی کانال اصلی قرار دارد. این دریچه نیز پس از خارج شدن پسماند ها به صورت خودکار بسته می شود. علت وجود این دریچه و بسته شدن خودکار آن، جلوگیری از انتشار و ورود آلودگی، حشرات موذی و بوی نامطبوع در ساختمان می باشد.

بست نگهدارنده سیستم شوتینگ

بست نگهدارنده یا ساپورت، تسمه های با ضخمات متفاوت می باشند که به دور کانال ها پیچیده شده و با استفاده از مهره ثابت می شوند. ساپورت ها معمولا به صورت نیم دایره ساخته شده و وظیفه نگهداری از کانال های سیستم شوتینگ را بر عهده دارند.

سرعت گیر شوتینگ

وظیفه سرعت گیر در سیستم شوتینگ، جلوگیری از پرتاب شدن پسماند ها با سرعت بالا است. سرعت گیر در قسمت انتهایی کانال اصلی شوتینگ نصب می شود. زاویه استاندارد سرعت گیر شوتینگ، 45 درجه بوده که متناسب با قطر و شیب کانال شوتینگ ساخته می شود.

سیستم شوتینگ نخاله ساختمانی چیست؟

شوتینگ نخاله ساختمانی، کارکردی مشابه تمامی شوتینگ های دیگر دارد. همانطور که از نام این شوتینگ پیداست، برای انتقال نخاله و مصالح ساختمانی از طبقات مختلف به باکس حمل نخاله پائین ساختمان، از این سیستم استفاده می شود. انواع شوتینگ نخاله ساختمانی به گونه ای طراحی می شوند که ارتفاع آن ها با توجه به بلندی ساختمان قابل تنظیم باشد.

سیستم شوتینگ نخاله ساختمانی

قطعات ساخته شده برای سیستم شوتینگ ساختمانی باید قابلیت ارتجاعی داشته باشند. بست های نگهدارنده در شوتینگ نخاله ساختمانی، سازه های فلزی می باشد. شوتینگ نخاله ساختمانی در دو مدل فلزی و پلی اتیلن ساخته می شوند، نوع اول دارای مقاومت بیشتری می باشد، و ویژگی نوع دوم  وزن کمتر، جا به جایی و نصب راحت تر می باشد.

از سیستم شوتینگ نخاله ساختمانی می توان هم در ساخت و ساز ساختمان ها و هم در انجام تعمیرات استفاده کرد. استفاده از شوتینگ مصالح و نخاله ساختمانی در هر ساختمانی با هر ارتفاعی ممکن بوده و همین مسئله باعث شده است تا این سیستم نسبت به تخلیه با استفاده از بالابر بسیار کارآمد تر باشد.

مزیت های استفاده از شوتینگ مصالح

صرفه جویی در هزینه ها: با استفاده از سیستم شوتینگ نخاله ساختمانی، هزینه های جا به جایی مصالح تقریبا به صفر می رسد. زیرا با استفاده از این وسیله، دیگر نیازی به استفاده از نیروی انسانی و یا انرژی برق برای حمل نخاله ساختمانی نیست.

سرعت بالا: یکی دیگر از مزیت های استفاده از شوتینگ مصالح، سرعت بالای حمل و نقل مصالح ساختمانی می باشد. سرعت بالای انتقال نخاله، مخصوصا در شرایطی که ساختمان در حال ساخت ارتفاع زیادی دارد، بسیار اهمیت می یابد.

تخلیه همزمان نخاله و مصالح: سیستم شوتینگ نخاله ساختمانی را می توان به گونه ای نصب و راه اندازی کرد که امکان انتقال پسماند های ساختمانی از تمامی طبقات به طور همزمان وجود داشته باشد.

دسته بندی شده در: حمل نخاله و حمل مصالح, مجله

ارسال نظر