ارسال آگهی

آموزش ساخت انواع بتونه در رنگ آمیزی ساختمان

بتونه کاری یکی از ارکان مهمی است که در زمان رنگ آمیزی ساختمان و در فرآیند زیرکاری انجام می شود. بتونه کاری معمولا بعد از آخرین مرحله پرداخت و قبل از اینکه رنگ آمیزی ساختمان را شروع کنید، انجام می شود. لازم است که نقاش ساختمان با ساخت انواع بتونه آشنایی کامل داشته باشد تا در هنگام نقاشی ساختمان بتواند کار باکیفیت و مطلوبی را ارائه دهد.

ساخت انواع بتونه در رنگ آمیزی ساختمان

بتونه چیست؟

بتونه که در نقاشی ساختمان به کار می رود به طور کلی به منظور پر کردن ترک خوردگی ها و حفره های کوچک موجود در دیوارهای گچی، چوب و فلزات به کار برده می شود که اغلب نقاش های ساختمان قبل از شروع رنگ کاری حفره های ناشی از میخ ها و پیچ ها را با انجام فرآیند بتونه کاری پوشش می‌دهند. برای داشتن سطحی صاف و هموار برای شروع رنگ آمیزی باید بتونه کاری انجام شود که معمولاً با استفاده از یک لایه از این ماده خمیری اثرات عایق نور در دیوار را تقویت می کنند.

بتونه خمیری نسبتاً سفت است که پس از قرار دادن آن روی محل مناسب به وسیله کاردک سطح کار را صاف و یکدست می کنند که نیازمند دقت بالایی می باشد. ماده اصلی تشکیل دهنده بتونه مل است که به آن گل بتونه هم گفته می شود، من همان کربنات کلسیم است که رنگ سفید مایل به کرمی دارد.

ساخت انواع بتونه در رنگ آمیزی ساختمان

بتونه دارای دو رنگ است

  • بتونه روغنی
  • بتونه پلاستیکی
  • بتونه کناف

از بتونه روغنی برای دیوارهای که رنگ روغن دارند، استفاده می‌شود همچنین از این نوع بتونه برای پوشاندن و هموار کردن سطوح فلزی و چوبی استفاده می شود. البته پلاستیکی برای صاف و هموار کردن حفره های موجود در دیوارهایی که رنگ پلاستیکی دارند استفاده می شود.

روش ساخت بتونه روغنی

بتونه روغنی هم به صورت رنگی و هم بصورت سفید تهیه می شود که مواد لازم برای تهیه آن تینر، رنگ روغنی (براق) ، پودر بتونه (مل)، روغن بتونه و آب می باشد که از هر کدام به اندازه کافی و بنا به مقداری که نیاز است، به کار گرفته می شود. مقدار رنگ مخصوص بتونه را در ظرف مناسبی ریخته و بعد از آن به اندازه کافی مل را به آن اضافه کنید، سپس مخلوط را به وسیله کاردک هم بزنید تا زمانی که میل در مخلوط کاملا باز شود، سپس مقداری آب سرد را به این مخلوط اضافه کنید. قصد داشته باشید در صورتی که بتونه چسبندگی داشته باشد می توانید از تینر استفاده کنید و به مخلوطی که تهیه کرده‌اید مقداری تینر اضافه کنید. میزان آب اضافه شده و رنگ مخصوص باید با هم برابر باشد.

آموزش ساخت بتونه رنگ آمیزی

بتونه روغنی مایع است و اضافه کردن آب به آن باعث سفت شدن آن می شود و از ریختن بتونه نیز جلوگیری می کنند برای نرم ساختن و پوشش دردها و لکه های دیوار می توان از رنگ مخصوص استفاده کرد. اگر خمیر بدست آمده پوست پوست و سفت شود، آن مقدار کمی رنگ و روغن بتونه اضافه کنید.

طرز تهیه بتونه پلاستیکی

رنگ پلاستیکی را به مقدار لازم با مل مخلوط کنید، خمیری به دست می‌آید که باید قابلیت پوشش ترک خوردگی ها و درز ها را داشته باشد. این خمیر نباید شل باشد، در غیر اینصورت از روی کاردک سر می خورد. اگر خمیر تهیه شده چسبندگی مناسب را ندارد، می‌توانید مقداری چسب چوب نیز به خمیر تان اضافه کنید تا چسبندگی لازم حاصل شود. از بین بردن ترک های عمیق از بتونه کناف استفاده کنید، طرز تهیه بتونه کناف از تهیه بقیه بتونه ها آسانتر می باشد همچنین این نوبت و نسبت به سایر انواع بتونه محکم تر نیز هست.

طرز تهیه بتونه کناف

برای ساخت بتونه کناف ابتدا مقداری آب را در ظرفی ریخته و سپس پودر کناف را به آن اضافه کنید. این مخلوط را به خوبی هم بزنید تا سفت شود. اغلب دیده شده است که برخی از بتونه ها ترک می خورند، برای ساخت بتونه که ترک نخورد، باید به مواد اولیه بتونه مقداری شکر و سفیده تخم مرغ اضافه کنید، این کار باعث می‌شود تا بتونه هم محکم تر شود و هم ترک نخورد.

دسته بندی شده در: نقاشی ساختمان, مجله

ارسال نظر