ارسال آگهی

زباله خانگی چیست و زباله خطرناک خانگی به چه معناست؟

رشد جمعیت منجر به افزایش مصرف و به دنبال آن تولید زباله بیشتر می شود. در کشور ما نیز تغییر سبک زندگی مردم در سال های اخیر موجب افزایش شدید حجم زباله ها شده است، به طوری که در شهر های بزرگ، نیروهای شهرداری چندین باز سطل های زباله را در طول شبانه روز تخلیه می کنند. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی یکی از مشکل ساز ترین نوع زباله ها، یعنی زباله خانگی بپردازیم:

یکی از بزرگترین چالش های مدیریت هر شهر، زباله ها می باشند. این مسئله مخصوصا در کلان شهر ها اهمیت بیشتری دارد. در شهر های بزرگ معمولا ساخت و ساز روند رو به رشدی دارد و این مسئله باعث می شود تا حجم زیاد نخاله های ساختمانی نیز یکی از دغدغه های مدیریت زباله و پسماند شهری شود. پیدا کردن محل مناسب دفن نخاله، انتقال و حمل نخاله، بازیافت پسماند های ساختمانی و… همگی مسائل پیش رو برای مدیریت تنها یک نوع از زباله های شهری است.

زباله خانگی چیست

زباله خانگی چیست؟

به طور کلی به پسماند های باقی مانده از مصرف مواد که در حالت های مختلف جامد، نیمه جامد و یا مایع می باشد، زباله گفته می شود. زباله خانگی را می توان یکی از با اهمیت ترین نوع زباله ها دانست، زیرا در صورتی که تفکیک آن ها به درستی انجام گیرد می تواند از هدر رفتن بسیاری از سرمایه های ملی جلوگیری کند.  اگر مدیریت زباله های جامد شهری به درستی انجام شود، می تواند از بروز بسیاری مشکلات بهداشتی و آسیب های زیست محیطی نیز جلوگیری کند.

زباله های خانگی به دلیل اینکه شامل موادی با ترکیبات مختلف می باشند، روش بازیافت و جمع آوری دشوار تری نسبت به سایر زباله ها مثل پسماند های ساختمانی و صنعتی دارند. اصلی ترین اجزای زباله خانگی را پسماند مواد غذایی، پسماندهای گیاهی، پسماند های حیوانی، کاغذ، شیشه، پلاستیک، پارچه و فلز تشکیل می دهد. باید توجه داشته باشید که بسیاری از موادی که به عنوان زباله دور ریخته می شوند در واقع زباله نیستند و قابل بازیافت می باشند.

انواع زباله خانگی

زباله خانگی می تواند انواع مختلف بسیاری داشته باشد. نوع زباله های خانگی تولید شده با توجه به عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی منطقه، سبک زندگی مردم و حتی فصول سال می تواند متغیر باشد. در ادامه چند مورد از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده زباله خانگی را معرفی خواهیم کرد:

انواع زباله خانگی

  • پسماند های غذایی: مواد باقی مانده از خوراکی ها شامل سبزیجات، استخوان، غذا و مایعات
  • انواع پلاستیک: بطری ها، ظروف یکبار مصرف، کیسه های پلاستیکی، ظروف و بسته بندی ها و…
  • فلزات: اشیا و قوطی های فلزی
  • کاغذ: روزنامه، کتاب، دفتر و…
  • شیشه: آینه و شیشه های شکسته شده، بطری های شیشه ای و…

زباله خانگی خطرناک

در صورتی که زباله های خانگی دارای ترکیباتی باشند که برای سلامتی و بهداشت جامعه و یا محیط زیست تهدید کننده باشد، به آن زباله خانگی خطرناک گفته می شود. این نوع زباله ها را باید در شرایط خاصی دفع کرد، زیرا در صورتی که زباله های خانگی خطرناک به روش نامناسبی دفع شوند، می توانند تهدیدی علیه بهداشت عمومی و محیط زیست به شمار روند.

در صورتی که زباله ها شامل ترکیبات سمی، قابل اشتعال، واکنش دهنده و یا خورنده باشند، به آن ها زباله خانگی خطرناک گفته می شود. انواع حشره کش ها و سموم مورد استفاده برای دفع حیوانات و حشرات، رنگ و حلال ها، لامپ های فلوئورسنت، باتری ها، دماسنج های جیوه ای، گازوئیل و سایر مواد شیمیایی، مواد بهداشتی و درمانی از جمله زباله های خطرناک خانگی به شمار می روند.

زباله خانگی خطرناک

متاسفانه گاهی اوقات شهروندان به دلیل بی توجهی و یا نا آگاهی، زباله های خطرناک خانگی را در طبیعت و سطح شهر رها کرده و خسارات جبران ناپذیری به سلامت جامعه و محیط زیست وارد می کنند. با انجام اطلاع رسانی و آموزش های لازم در این باره می توان از خانواده ها خواست تا نسبت به تفکیک این گونه زباله های خطرناک اقدام کنند.

تفکیک زباله های خانگی

تفکیک زباله های خانگی در مبدا کار بسیار ساده ای است که در صورت چند بار انجام دادن آن می تواند به یک عادت مفید برای تمام افراد خانواده تبدیل شود. اولین اقدامی که لازم است در راستای تفکیک زباله های خانگی انجام دهید، استفاده از حداقل دو کیسه برای تفکیک زباله هاست. کیسه ای را مخصوص زباله های تر، و کیسه ای را به زباله های خشک اختصاص دهید.

همانطور که می دانید پسماند های خوراکی و غذایی جزو زباله های تر می باشند و فلز، شیشه و کاغذ و … از جمله زباله های خشک هستند. شما با انجام این حرکت، قدم بزرگی در راستای کمک به صنعت بازیافت انجام داده اید. توجه داشته باشید زباله های خطرناک خانگی را نباید جزو هیچ یک از زباله های خشک یا تر به شمار آورد، این نوع زباله را باید به صورت جداگانه دسته بندی کرد.

دسته بندی شده در: حمل نخاله و حمل مصالح, مجله

ارسال نظر