ارسال آگهی

روش رگلاژ درب خودرو و دلایل خرابی درب

بسیاری از صاحبان خودرو تا به حال به مشکلی مانند خراب شدن درب خودرو برخورده اند. در این مطلب به بررسی دلایل این مشکل و نحوه رفع آن به وسیله رگلاژ کردن درب خودرو می پردازیم:

درب های خودرو مثل درپوش های صندوق عقب و کاپوت ماشین، کاملا محکم می باشند و نحوه طراحی آن ها به صورتی است که در زمان رانندگی باز نشوند. اما به این دلیل که تعداد باز و بسته شدن آن در طی روز زیاد می باشد، این احتمال وجود دارد که در گذر زمان دچار مشکل شود. از جمله مشکلاتی که می توانند برای درب ماشین ها رخ دهند می توان به باز نشدن درب و یا بد باز شدن آن اشاره کرد که در صورت رخ دادن این مشکلات درب خودرو نیاز به رگلاژ خواهد داشت.
طریقه رگلاژ کردن درب خودرو

سیستم طراحی شده برای درب خودرو

در اکثر خودرو ها نحوه طراحی درب به گونه ای است که سیستم چفت شدن آن به صورت مکانیکی انجام می شود. وقتی شما می خواهید از ماشین پیاده شوید، برای باز کردن درب دستگیره آن را می کشید. همزمان که دستگیره درب را می کشید، داخل آن میله هایی حرکت می کنند که باعث آزاد شدن ضامن دور قلابی که در چارچوب وجود دارد می شوند و در نهایت درب باز می شود.

لبه های درب درزگیر هایی تعبیه شده اند که حد فاصل بین درب و بدنه را پر می کنند. وحود این درزگیر ها از نشت آب و ورود صدا پیشگیری می کند. نحوه کار دستگیره بیرونی درب ماشین نیز به این صورت است که دستگیره به وسیله یک قطعه فلز و یک سیم فلزی به درب اتصال می یابد.

قطعه فلزی که به دستگیره متصل است، با استفاده از یک فنر به درب وصل می شود. اگر دقت کرده باشید در زمان باز کردن درب خودرو وجود فنر را متوجه می شوید. زمانی که دسته را می کشید، سیمی که به آن وصل است کشیده شده و باعث آزادسازی ضامن از دور قلابی که در چارچوب آزاد شده وجود دارد، می شوید و این امر باعث باز شدن درب می گردد.

از آنجایی که در درب خودرو قطعات زیادی وجود دارند، خرابی و قفل شدن آن می تواند ناشی از خرابی هرکدام از این قطعات باشد. در صورت تمایل به دانستن نحوه کار سایر اجزای خودرو مانند ایموبلایزر می توانید به مطلب ایموبلایزر و روش غیرفعال کردن آن مراجعه نمایید.

دلایل مهمی که باعث خراب شدن درب خودرو می شوند

همانطور که گفته شد وجود قطعات زیاد و ریز داخل درب ماشین باعث می شود که در زمان خرابی و قفل شدن خودرو، نیاز به بررسی تمامی آن ها باشد. در ادامه به بررسی دلایل مختلف خرابی درب خودرو می پردازیم:
دلایل خراب شدن درب خودرو

تغییر شکل میله های سیستم مکانیکی

میله های مکانیکی داخل درب مقدار کمی انحنا دارند که اگر این انحنا وجود نداشته باشد، درب باز نخواهد شد. زیرا در این صورت وقتی سرنشین درب را از داخل باز می کند، نیروی کششی که برای باز شدن درب لازم است، به میزان کافی ایجاد نمی شود و در نتیجه درب گیر کرده و باز نخواهد شد.

خرابی درزگیر ها

درزگیر های لاستیکی که حد فاصل درب و بدنه خودرو می باشند ممکن است طی گذر زمان خراب و فرسوده شوند. در صورت رخ دادن این وضعیت باید سریعا اقدام به تعویض آن ها نمایید. برای اینکه ماندگاری این درزگیر ها را بالا ببرید می توانید در بازه های زمانی مختلف درزگیر ها را با مواد مخصوص چرب نمایید.

شکستن دستگیره پلاستیکی بیرونی درب خودرو

در صورت شکستن دستگیره پلاستیکی درب خودرو، این امکان برای قطعه فلزی که به آن متصل است وجود ندارد که به جای اولیه خود برگردد و در نتیجه درب ماشین باز نخواهد شد.

خرابی اجزای کوچک داخلی

فرسودگی سیم فلزی به کار رفته داخل درب و پاره شدن آن باعث باز نشدن درب خودرو می شود. در صورتی که درب خودرو افتادگی داشته باشد نیز باز و بسته شدن آن با مشکل مواجه می شود زیرا باعث می شود که چفت و قلاب روبروی یکدیگر قرار نگیرند. دلیل افتادگی درب خودرو می تواند وزن زیاد آن باشد که باعث می شود طی گذر زمان درب از سمتی که به لولا وصل است، افتادگی پیدا کند. مهم ترین نشانه افتادگی درب خودرو شنیدن صدای غیر عادی در زمان باز و بسته کردن درب می باشد.

طریقه رگلاژ درب خودرو

روش های متعددی برای حل مشکل درب خودرو وجود دارد که می توانید با توجه به نوع مشکلی که برای درب رخ داده است، از آن ها استفاده کنید. گاهی اوقات مشکل درب خودرو را می توانید خودتان به راحتی حل نمایید. اما در برخی از مواقع نیز مانند تمامی کارهای فنی دیگر به افراد فنی کار مانند مکانیکی، کلیدسازی و… نیاز پیدا خواهید کرد.

اما اگر تمایل دارید که خودتان این کار را انجام دهید باید ابتدا پنل یا همان روکش درب را باز نموده تا بتوانید اجزا و قطعات مکانیکی داخل آن را مشاهده کرده و متوجه شوید که مشکل از کدام قطعه است. برای باز کردن روکش درب باید پیچ هایی که در قسمت های مختلف درب وجود دارند را باز نمایید. محل قرار گیری این پیچ ها در قسمت های نزدیک پنجره، پشت دسته داخلی و زیر تکیه گاه می باشد.

پس از آن با وارد کردن یک پیچ گوشتی دوپهلو از قسمت درز و بالا کشیدن تکیه گاه درب خودرو باعث آزادسازی آن می شوید. با کشیدن پنل، پرچ های پلاستیکی که در این قسمت وجود دارند نیز جدا می شوند که در انتهای کار می توان دوباره آن ها را وصل نمود.

در صورتی که انحنای میله ها از بین رفته باشد، باید آن ها را به قدری کج نمایید که کشش لازم را ایجاد کند. اگر مشکل از چفت درب باشد، نیاز به تعمیر دارد و بطور کلی اگر مشکلی جدی در درب خودرو وجود دارد باید به یک تعمیرکار ماهر مراجعه نمایید.

دسته بندی شده در: کلیدسازی, مجله

ارسال نظر