ارسال آگهی

جوشکاری چیست؟ مزایا و معایب جوشکاری در صنعت

صنعت جوشکاری یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین روش های مورد استفاده در صنایع به منظور اتصال قطعات است. در ادامه مطلب قصد داریم به توضیح عناوین زیر در مورد جوشکاری بپردازیم:

  • جوشکاری چیست؟
  • روش های مختلف جوشکاری
  • تاریخچه جوشکاری
  • مزیت های جوشکاری چیست؟
  • معایب جوشکاری چیست؟

جوشکاری چیست؟ تعریف ساده جوشکاری

تعاریف مختلفی برای جوشکاری ارائه شده است. توضیح مختصر و ساده جوشکاری را می توان فرآیند اتصال دو قطعه فلزی یا غیر فلزی به یکدیگر با استفاده از گرم کردن محل اتصال یا ذوب کردن ماده اتصال دانست.

جوشکاری چیست

به عبارت دیگر و در تعریفی جزئی تر، جوشکاری فرآیندی دقیق، با صرفه اقتصادی و قابل اطمینان است که از طریق ذوب کردن چند قطعه و اتصالشان به یکدیگر، مجموعه ای از قطعات می سازد.

روش های مختلف

ذوب کردن و گرم کردن مواد به روش های مختلفی امکان پذیر است به همین دلیل روش های بسیاری نیز برای جوشکاری وجود دارد. از جمله این روش ها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • جوشکاری با گاز اکسیژن
  • جوشکاری مقاومتی
  • جوشکاری در حالت جامد

تاریخچه ی جوشکاری

جالب است بدانید قرن ها پیش، مصری ها و یونانیان باستان نیز از روش هایی مانند جوشکاری و لحیم کاری استفاده می کرده اند. اما پیشرفت تکنولوژی جوشکاری به قرن نوزدهم بر میگردد که جوشکاری با قوس الکتریکی و استفاده از حرارت جریان برق در جوشکاری رونق گرفت.

در حال حاضر بازار خدمات جوشکاری روند پویا و رو به رشدی در جهان دارد و پیش بینی می شود این روند همچنان ادامه داشته باشد. رشد صنایع حمل و نقل، صنعتی شدن کشورها، افزایش شهر نشینی در کشور های در حال توسعه و بسیاری از عوامل دیگر، باعث افزایش درخواست برای ساخت و ساز و در نتیجه پر کاربرد شدن صنعت جوشکاری خواهد شد.جوشکاری در صنعت

مزیت های جوشکاری چیست؟

تا کنون روش ها و فرآیند های بسیاری برای ساخت و اتصال قطعات به کار برده شده اند. مزیت ها و معایب هر یک از این روش ها، موجب شده است برخی از آن ها به طور گسترده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند و برخی از آن ها فقط در مواردی خاص کاربرد داشته باشد. در ادامه به معرفی مزیت های جوشکاری می پردازیم:

قوی بودن و دائم بودن اتصالات

یکی از ویژگی های جوشکاری که می توان از آن به عنوان یک مزیت جوشکاری نیز نام برد، این است که در جوشکاری اتصالات دائمی، قوی و محکم هستند. این ویژگی اصلی و کلیدی باعث شده است که به عنوان مثال، جوشکاری در ساخت اسکلت فلزی ساختمان ها نیز کاربرد داشته باشد.

عدم وجود محدودیت در ضخامت

یک مزیت دیگری که جوشکاری نسبت به سایر روش های اتصال دارد این است که در این روش محدودیتی در ضخامت برای ایجاد جوش وجود ندارد. یعنی شما می توانید فلز ها و قطعات خود را با هر ضخامتی که دارند با استفاده از جوشکاری به یکدیگر متصل کنید.

مقرون به صرفه بودن جوشکاری

جوشکاری فرآیندی مقرون به صرفه و اقتصادی برای اتصالات می باشد. در صنعت موارد بسیاری پیش می آید که احتیاج است یک اتصال در تعداد زیادی از قطعات انجام گیرد، در این صورت است که بحث مسائل اقتصادی و هزینه ها بسیار اهمیت پیدا می کند و جوشکاری به عنوان یک روش کم هزینه و پرکاربرد مطرح می شود.

جوشکاری اتوماتیک

فرآیند جوشکاری به گونه ای است که می توان آن را به صورت اتوماتیک و با دستگاه های مخصوص انجام داد. این امکان اشتباهات ناشی از خطای انسانی را به شدت کاهش داده و تاثیر بسیاری نیز در دقت و سرعت انجام کار داشته باشد.

معایب جوشکاری چیست؟

اطلاع از نقاط ضعف و قوت هر تکنولوژی می تواند منجر به افزایش بهره وری و صرفه جویی اقتصادی شود. جوشکاری هم مانند هر فرایند دیگری علاوه بر مزیت، عیوبی نیز دارد. در ادامه به بررسی چند مورد از عیوب روش جوشکاری می پردازیم.

اتصالات غیرقابل جدایی: دائمی بودن اتصالات جوشی که می تواند یک ویژگی مثبت در این روش اتصال تلقی شود، ممکن است در برخی موارد یکی از معایب این روش نیز باشد، زیرا اتصالات جوشکاری پس از انجام دیگر قابل تفکیک و جدایی نیستند.

آسیب دیدن فلز پایه: یکی دیگر از معایب جوشکاری این است که به دلیل حرارت زیادی که حین جوشکاری به فلز پایه وارد می شود، برخی از خواص این فلز در نزدیکی نقطه اتصال دچار تغییرات ناخواسته ای شود.

احتیاج به بازرسی: اتصالات جوشکاری پس از انجام احتیاج به باز بینی و بازرسی فرد متخصص دارند. انجام خود جوشکاری و همینطور بازرسی آن نیازمند دانش، مهارت و تجربه می باشد و هر کسی قادر به انجام جوشکاری نیست. شما می توانید از جوشکار خود بخواهید پس از انجام اتصال، از درستی و مقاومت کافی جوش ایجاد شده مطمئن شود.

مضر برای سلامتی: انجام طولانی مدت جوشکاری ممکن است اثرات زیان باری برای سلامت به همراه داشته باشد. مثلا نور زیاد حاصل از جوشکاری می تواند برای چشم ها مضر باشد، همچنین دود و دمای بالای ایجاد شده در زمان جوشکاری می تواند موجب ایجاد مشکل های پوستی و تنفسی شود.

دسته بندی شده در: جوشکاری, مجله

ارسال نظر