ارسال آگهی

تنظیم شیب تردمیل

تردمیل عضلات و ماهیچه های سرینی و ران را درگیر میکند. که درواقع عمل کش دادن به پا را انجام میدهند. هنگام راه رفتن و دویدن، درست زمانیکه با شیب مواجه میشوید، این عضلات ناچارند بیشتر فعالیت کنند. چرا که هنگام بالا رفتن پای چپ عقب میماند درحالیکه پای راست جلو رفته است. بنا بر این چنانچه از تردمیل برای ورزش استفاده می کنید، تنظیم شیب تردمیل در تقویت عضلات مذکور، اهمیت بسیاری دارد.

تردمیل

تاثیر شیب تردمیل بر اندام ها

شیب تردمیل کمک میکند پایین تنه فرم و تناسب زیبایی را به خود گیرد؛ که در اصطلاح به آن آرایش بدن گویند. قدم گذاشتن در مسیر شیبدار علاوه بر کالری سوزی هنگام تمرینات منجربه چربی سوزی در زمان استراحت و پس از آن نیز می شود. رفتن روی سطح شیبدار قدرت بدن را افزایش میدهد همچنین موجب می‌شود انرژی بیشتری مصرف کنید. شیب زیاد در تردمیل علاوه بر کالری سوزی و سوزاندن چربی های زاید، جای آنهارا به عضلات میدهد که به طور مستقیم به تناسب اندام کمک میکند. اما لازم است قبل از انجام این کار ها حدود پنج دقیقه بدن خود را با تمرینات کششی ساده گرم کنید.

عضله سازی با بکارگیری شیب تردمیل

دویدن بر شیب تردمیل، در واقع روی تسمه متحرک آن، فضای بیرون را برای ما شبیه سازی میکند. چنانچه برخی از شما مایلید به عضله سازی بپردازید و در عین حال چربی سوزی را در کنارش داشته باشید استفاده از شیب و ایجاد تنوع در تمرینات توصیه می شود. شیب تردمیل معمولا با قسمت دستگاه برقی تنظیم می‌شود. دستگاه هایی که شیب دستی دارند بطور متوسط ۳ تا ۵ حالت تنظیم را در خود جای دادند در حالیکه سیستم های شیب برقی با موتور الکتریکی کار میکنند که قادر است شیب را از 15 تا 25 درجه تنظیم کند. با افزایش و یا تغییر شیب تردمیل میتوانید فضاهایی همچون تپه نوردی را برای خود شبیه سازی و تجربه کنید.

برنامه ورزشی تردمیل با تنظیم خودکار شیب

استفاده از شیب ترفندی کارآمد برای کسانی به حساب میرود که قصد چربی سوزی و ماهیچه سازی در زمان نه جندان طولانی را دارند. اگر در ابتدا کار قادر به تشخیص روند تمرینات نبوده اید می توانید از روی صفحه نمایشگر تردمیل گزینه hill را انتخاب کنید که از قبل روی برنامه تردمیل پیاده سازی شده است. چنانچه دونده تازه کاری هستید انتخاب برنامه ورزشی (مبتدی) hill با تنظیم خودکار شیب سطح ،به شما توصیه میشود .نحوه تنظیم شیب تردمیل

فواید استفاده از شیب تردمیل

دویدن و یا حتی راه رفتن روی تردمیل با شیب، دشوار تر از راه رفتن بر تردمیل هموار بدون شیب است. لذا شما میتوانید برای شبیه سازی ورزش های هوازی در داخل خانه،  از تردمیل شیب دار استفاده کنید. و با کالری سوزی سریع به پرورش عضلاتتان نیز بپردازید.

تردمیل هایی که دارای خاصیت تنظیم شیب میباشند موتوری جداگانه از تسمه تردمیل دارند که ضمانت و گارانتی مجزایی را نیز دارا میباشد. هنگام استفاده از شیب تردمیل به مانیتور (صفحه نمایشگر) نیز توجه کنید و با در نظر داشتن ضربان قلب و شرایط بدنی خود شیب دستگاه را کنترل کنید.

سیستم تنظیم شیب تردمیل 

شیب مانند دیگر ویژگی های دستگاه تردمیل در هر مدل و برند این دستگاه متفاوت است. معمولا شیب تردمیل بصورت برقی و یا دستی تنظیم میشود. استاندارد شیب تردمیل 5 الی 15 درصد میباشد و شما با تنظیم شیب تردمیل از 1 تا حداکثر 2 درجه شرایط محیطی و مقاومت هوا را در تمرینات خانگی خود شبیه سازی کرده اید. چنانچه هدف شما از تهیه تردمیل کاهش وزنتان میباشد، سعی کنید حتما تردمیلی تهیه کنید که دارای ویژگی تنظیم شیب(ترجیحا بصورت برقی) باشد.

هر تردمیل داراری برنامه های مخصوص خود میباشد که با تنظیم شیب و سرعت، به شما در چربی سوزی و عضله سازی کمک میکند. استفاده از شیب تردمیل برای افرادی که دچار بیماری هایی نظیر کمر درد و زانو درد میباشند،توصیه نمیشود! چراکه عضلات پایین کمرشان ضعیف است. افرادی که زانو درد و کمر هستند می بایست ابتدا با سرعت کم شروع کرده و به مرور زمان و شدت ورزش خود را افزایش دهند تا در گذر زمان عضلات پایین تنه و کمرشان تقویت شود.

تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان آمریکایی نشان داده ، شیب 3 درصد اثرات منفی وارد آمده بر پاها را کاه داده است و فشار وارد بر زانو را تا 24 درصد کم میکند!!

چنانچه احساس می کنید تردمیل شما عملکرد صحیحی ندارد، میتوانید با راهنماییها و آموزش های ارائه شده، به بررسی علت خرابی تردمیل بپردازید.

نحوه تنظیم شیب تردمیل

در ابتدا برای گرم کردن بدن خود لازم است سه دقیقه روی سطح صاف تردمیل راه بروید. سپس دو دقیقه بر روی همان سطح صاف بدوید. در گام بعد به طور تدریجی شیب تردمیل را در هر 5 دقیقه ۲ درصد افزایش دهید تا حداکثر به درجه ۱۲ برسد. چنانچه مایل بودید تا ۱۰ دقیقه روی همان میزان شیب راه بروید. سپس در فاصله زمانی ۵ دقیقه ای هر بار ۲ درصد از میزان شیب را کاهش دهید تا سطح تردمیل درنهایت صاف و هموار، مانند حالت اولیه شود.

چنانچه برای فعالیتی که روی تردمیل انجام می‌دهید فواصل زمانی مشخصی را در نظر گرفته باشید تا به صورت تناوبی تمرین کنید، کالری سوزی بهتر و بیشتر صورت می گیرد. از نتایج آن می‌توان به شکل گیری ماهیچه های ران، پشت ران و پشت ساق پا اشاره کرد. شکل گیری مناسب اندام ها به بیانی دیگر تناسب اندام از اهداف ارزشمند ورزشکاران باشد که بخش عمده ای از انرژی بدن خود را صرف آن می‌کنند و دستگاه تردمیل به ایشان در رسید ن به هدفشان در زمانی کوتاه تر کمک میکند.

شیب تردمیل

نحوه صحیح استفاده از تردمیل با شیب

امروزه بیشتر تردمیل هایی که تولید و به بازارها و مردم ارائه می شود سیستم شیب برقی و یا شیب دستی را داراست. لذا برای تغییر شیب برقی تردمیل کافیست دکمه ای را روی صفحه مانیتور فشار دهید که البته در مواردی نیز دکمه شیب تردمیل روی دسته ها واقع شده است. شیب دستگاه تردمیل هر اندازه که بیشتر باشد، میزان چربی سوزی و مصرف کالری توسط ورزشکار را افزایش میدهد. بالا بردن شدت تمرین، زمان اختصاص داده شده به فعالیت و تغییر شیب و افزایش آن موجب بالا رفتن کالری سوزی، تناسب اندام و کاهش وزن سریع با تردمیل در مدت زمان کوتاه تر خواهد شد. (همواره این نکته را در نظر داشته باشید که هنگام کار با تردمیل میزان ضربان قلب خود را چک کنید و برنامه تمرینی مورد نظر خود را بر اساس میزان ضربان قلب و ویژگی های بدن خود تنظیم کنید!)

هشدار!!!

چنانچه در حین تمرین در قسمت زانوی خود احساس سوزش و درد زیاد کردید بلافاصله تمرین را متوقف کنید و شیب دستگاه را به صفر برسانید. توصیه میشود در صورت تمایل به ادامه ی فعالیت خود حتما با پزشک مشورت کنید. و در نظر داشته باشید چنانچه دستگاهی با ویژگی تنظیم شیب نیاز دارید سعی کنید این دستگاه مجهز به سیستم تنظیم شیب برقی باشد.

گرفتن دستگیره ها هنگام دویدن روی تردمیل کاملا اشتباه و خطرناک است. این کار فشار عجیبی را به اندام های تحتانی و عضلانی بدنتان وارد میکند. همچنین باعث میشود نوار تردمیل پاهایتان را به سمت عقب کشیده و برایتان مشکل تعادلی ایجاد کند.

چنانچه در ناحیه پاها و زانو درد شدید یا مشکل تعادلی دارید، پیشنهاد میکنیم از تردمیل در محل زندگیتان استفاده کنید. اگر شدت بیماریتان زیاد است توصیه میشود بر زمین صاف و محکم قدم برندارید تا درد چند برابر نشود. بطور کل با وجود ترافیک و آلودگی های سطح شهر استفاده از دستگاهی مانند تردمیل در منزل نسبت به پیاده روی روی موزاییک های خراب شهر ارجحیت داشته و پیشنهاد میشود.

همچنانچه احساس می کنید که عملکرد دستگاه تردمیل شما دچار اختلال است و یا مشکلی در نحوه کار با آن دارید و یا تنظیمات شیب تردمیل شما با مشکل مواجه است، می توانید از بین متخصصین و افراد فنی کار، نسبت به دریافت خدمات تعمیرات تردمیل اقدام کنید.

تنظیم شیب تردمیل

دسته بندی شده در: تعمیر تردمیل, مجله

ارسال نظر