ارسال آگهی

بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی چه کمکی به اقتصاد کشور می کند؟

بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی عبارت است از بازیافت موادی که به صورت تصادفی و نا خواسته در حین عملیات ساخت و ساز تولید می شود. این ضایعات و نخاله های ساختمانی شامل برخی مصالح ساختمانی از قبیل میخ، عایق، میلگرد، سیم برق و همچنین ضایعات بوجود آمده از فرآیند آماده سازی اولیه محل پروژه از قبیل قلوه سنگ ها، کنده درختان و مصالح لایروبی می باشد.بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی و کمک به اقتصاد کشور

همچنین نخاله های ساختمانی ممکن است دارای مواد خطرناکی از قبیل سرب و… باشند. بسیاری از پسماند های ساختمانی که شامل چوب، آجر و بتن می باشند که بنا به هر دلیلی در طی عملیات ساخت و ساز استفاده نشده اند، در محیط بلااستفاده باقی مانده اند. یکی از مشکلاتی که در شهرهای بزرگ و در حال توسعه وجود دارد کمبود زمین خالی جهت دپوی مصالح و نخاله های ساختمانی می باشد.

بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی و استفاده مجدد از آنها، از راه حل های اساسی حل این مشکل می باشد. با عملی شدن این راهکار، علاوه بر حفظ محیط زیست و زمین ها، با تولید مصالح ساختمانی مرغوب از مواد غیر طبیعی کمک شایانی به اقتصاد کشور نیز خواهد شد.

مدیریت مصالح قابل بازیافت، مهم ترین راهکار اقتصادی

بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی که امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است شامل فلزات، آجر، گچ، چوب و بتن می باشد که در بخش های مختلف ساختمانهای عمرانی از جمله طراحی پارک ها، محوطه سازی، تهیه بتن، راه سازی و مسطح سازی شیب ها و همچنین به عنوان مصالح پرکننده زیر سازی پله ها و زهکشی استفاده می شوند.تجهیزات و تکنیک های بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی

تجهیزات و تکنیک های بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی

برای جداسازی نخاله ها و ضایعات ساختمانی روش های مختلفی وجود دارد که این روش ها شامل موارد ذیل می باشد:

  • جداسازی دستی
  • برای آهن آلات جدا کننده مغناطیسی
  • آسیاب (خرد کن)
  • با توجه به اندازه و وزن ذرات از جداسازی پرتابی استفاده می کنند
  • برای جدا سازی ذرات سبک از جداساز بادی استفاده می کنند
  • استفاده از هودها، سیکلون ها و فیلتر ها برای جداسازی گرد و خاک
  • جداسازی با استفاده از سیال با شستشو بوسیله آب و یا ته نشینی و غوطه ور سازی در سیال
  • روش دیگری که در بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی بکار می گیرند جداسازی الکترونیکی است که استفاده از این علم در جهت تشخیص اندازه ی ذرات، تعیین رنگ فلزات، تشخیص فلزات آهنی و غیر آهنی کمک شایانی می کند.
  • برای بازیافت آجر های کهنه که قدمت بالایی دارند و همچنین برای جداسازی ملات همراه با نخاله هایی که غیر بتنی هستند مثل آجر از روش حرارت مجدد استفاده می کنند.

بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی سرمایه ای در جهت تولید مصالح

از طریق بازیافت نخاله های ساختمانی می توان انواع موزاییک، قطعات بتن در نما، بتن ساده غیر مسلح، آجر سیمانی، روسازی بتن راه، مصالح شیب بندی بام، تولید آجر سبک را تولید کرد. همچنین می توان از دور ریز ها به عنوان سنگدانه استفاده کرد که به عنوان اساس و زیر اساس راه سازی بکار برده می شوند.

دسته بندی شده در: حمل نخاله و حمل مصالح, مجله

ارسال نظر