ارسال آگهی

آموزش یدک کش کردن خودرو به روش حرفه ای ها

بکسل کردن یا یدک کشی خودرو برخلاف تصور بعضی از افراد کار کاملا اصولی هست. در این مطلب بهتون نشون میدیم که چطور میشه با رعایت چند اصل با اطمینان خاطر یک یدک کشی حرفه ای رو انجام داد.

تاریخچه ی بکسل یا یدکشی خودرو به جنگ جهانی دوم برمیگرده، زمانی که یدک کشی اونقدر رواج داشته که از نیروی انسانی برای یدک کشی و باربری تجهیزات و وسایل نقلیه استفاده میشد.

در حال حاضر هم کشور ها استاندارد هایی رو برای بکسل کردن یا یدک کشی خودرو توی آیین نامه رانندگی شون آوردن، بطوریکه در اغلب این آیین نامه ها در مورد خودروی بکسل کننده و ابزارآلات بکسل مثل گیره بکسل، توضیحاتی رو آوردن.

انتخاب وسیله برای یدک کش کردن خودرویدک کشی خودرو

برای یدک کشی خودرو هم میشه از وانت بار و هم از تریلی (تریلر) استفاده کنیم.

در بیشتر کارها از جمله یدک کشی خودرو، وانت بار ها و حتی ماشین های اس یو وی (SUV) میتونن کمک بزرگی بکنن ولی این وسیله ها در همه کارها جوابگو نیستن. بهتره برای تعادل بیشتر خودرویی انتخاب کنین که بدنه و شاسی اون بطور مجزا روی هم سوار شده باشن.

ویژگی هایی مثل سبک بودن و عدم حساسیت زیاد به جریان باد باعث شده که تریلی (تریلر) های دارای کفی به مناسب ترین گزینه برای یدک کشی خودرو تبدیل بشن.

در انتخاب تریلی اگه میخواین تریلی رو برای مدت زمان مشخصی نگه دارین از بین تریلی (تریلر) های فولادی و تریلی های آلومینیومی، بهتره تریلی آلومینیومی رو خریداری کنین، چون علاوه بر اینکه بعد از گذشت زمان تازگی خودشون رو حفظ میکنن، سبکتر هم هستن. البته ناگفته نمونه که تریلی های فولادی ارزان تر و فروان تر هستن. چنانچه خودروی سواری شما در جاده دچار مشکل شده و فورا نیاز به یدک کش و حمل خودرو دارین میتونین از این طریق اقدام کنین.

اصول بارگیری در بکسل کردن خودرو

بطور معمول هنگام بارگیری خودرو، برای جلوگیری از اینکه همه وزن خودرو روی دماغه تریلی بیوفته، کاری میکنن که مرکز خودرو در جلوی اکسل های تریلی باشه. (در غیر اینصورت چرخ های جلوی خودرو یدک کشی بالا میره) در حالت دیگه باز اگه خودرو بیش از حد عقب باشه، قسمت عقب خودرو بالا میره. در هر دو حالت ترمز بخوبی کار نمیکنه و پایداری کم میشه.

حرکت ناگهانی ممنوع!کنترل سرعت در یدک کشی خودرو

در هر شرایطی از حرکت ناگهانی اجتناب کنین، حتی زمانی که کنترل تریلی مشکل شده و به اصطلاح داره تاب میخوره! از انجام هرگونه حرکت ناگهانی مثل برداشتن پا از روی پدال گاز یا گرفتن سریع ترمز اجتناب کنین، چون فشار زیادی بر روی نقطه اتصال و اهرم وارد میشه. چنانچه تریلی منحرف شد، فرمون رو چپ و راست نکنین و بذارین تریلی کمی منحرف بشه و به آرومی کنار جاده نگه دارین. همچنین برای جلوگیری از تاب خوردن در سرعت های بالا، حتما از میل های کنترلی جلوگیری کننده از تاب خوردن استفاده کنین تا آسیب جدی به خودروی شما وارد نشه.

قبل از یدک کشی خودرو، ترمز ها را چک کنید!چک کردن ترمز قبل از یدک کشی خودرو

قبل از اینکه وارد اتوبان بشین ترمز های تریلی رو چک کنین. با وجود اینکه برخی تریلی ها خود مجهز به دیسک ترمز هستن، باز هم کار از محکم کاری عیب نمیکنه! چون با این کار ایمنی جانی و مالی خودتون رو تامین میکنین.

کنترل سرعت

بهتره تریلی رو توی مسیر مستقیم بذارین و توی این مسیر مستقیم با استفاده از دنده های سبک و سنگین، سرعت تریلی رو کنترل کنین. استفاده از دنده های گیربکس مخصوصا در سرازیری ها خیلی کمک میکنه و جایگزین خوبی برای ترمز هست. توصیه میشه که حتما به ترمز ها فرصت خنک شدن بدین، چون در غیر اینصورت ممکنه ترمز ها از کار بیوفته یا به زبان دیگه پدیده Fading (ضعیف شدن ترمز که نتیجه داغ شدن لنت ها هست که بر اثر محکم فشار دادن پدال ترمز یا طولانی شدن نقطه ترمزگیری پدال بوجود میاد) بروز کنه.

یدک کش کردن خودرو در پیچ ها

قبل از اینکه در پیچ های تند مثل تقاطع ها بپیچین، قسمت جلوی یدک کشی خودرو خودتون رو به سمت داخل پیچ کج کنین تا برای پیچیدن دایره بزرگتری داشته باشین. با این کار تریلی نوسان کمتری پیدا میکنه و احتمال اینکه با موانع جاده برخورد کنه کمتر هست.

فشار باد لاستیک هاتنظیم باد قبل از یدک کشی خودرو

برای داشتن هندلینگی بصرفه باید فشار باد تنظیم شده، کنترل حرفه ای یدک کشی خودرو و تنظیم مصرف سوخت رو در اولویت قرار بدیم. تنظیم بودن فشار لاستیک تنها مربوط به تریلی نیست بلکه خودرویی که تریلی رو میکشه هم باید فشار باد تایرهاش تنظیم باشه.

و اما در صورتی که به دنبال افرادی هستید که به صورت تخصصی نسبت به ارائه خدمات حمل خودرو و یدک کش خودرو فعالیت می کنند، می توانید از طریق سایت فنی کارا، نزدیک ترین افراد فنی را پیدا کرده و بر اساس سوابق کاری و امتیازاتی که تا کنون به دست آورده اند، از آن ها درخواست خدمات با خودرو بر های مخصوص داشته باشید.

دسته بندی شده در: یدک کش و حمل خودرو, آموزش, مجله, نکات ایمنی

ارسال نظر