ارسال آگهی

آشنایی با انواع رادیاتور شوفاژ

در معرفی انواع رادیاتور شوفاژ ابتدا باید اجزای که در سیستم های حرارت و برودت مرکزی پایانه های حرارتی وجود دارد را معرفی کرد که این اجزا حرارت و برودت را از موتورخانه به فضای درون ساختمان منتقل می‌کنند این پایانه های حرارتی دارای انواع گوناگونی با جا به جایی به صورت اجباری یا آسان هستند. رادیاتور شوفاژ تنها جهت سیستم های گرمایش مرکزی قابل استفاده می باشد که از نوع جابجایی آزاد است.

آشنایی با انواع رادیاتور شوفاژ

رادیاتور شوفاژ چیست؟

رادیاتور شوفاژ از رایج‌ترین پایانه های حرارتی در نوع سیستم های گرمایشی مرکزی هستند، از این نوع مبدل های حرارتی برای انتقال حرارت آب گرم در به گردش در آوردن سیستم گرمایشی به محیط اطراف رادیاتور مورد استفاده قرار می گیرد. رادیاتور شوفاژ فرآیند انتقال حرارت را به صورت طبیعی انجام داده، آبگرم در حال گردش با گذر از فضای داخل رادیاتور مقداری از گرمای خود را به صورت هدایت حرارتی به سمت پره های رادیاتور منتقل می کند. این گرمای منتقل شده از طریق انتقال حرارت جابجایی و تشعشعی به محیط اطراف رادیاتور منتقل می گردد.

شوفاژ یا سیستم گرمایش مرکزی از قدیمی ترین نوع سیستم های گرمایشی می باشد که به منظور تامین آبگرم مصرفی مورد نیاز ساختمان ها به کار گرفته می شود. در ساختمان این نوع سیستم ها به آب در حال گردش آب کثیف نیز گفته می شود که در موتورخانه ساختمان توسط بویلر به مقدار مورد نیاز حرارت می‌بیند و بعد از انتقال به رادیاتورها گرمای خود را به محیط پیرامون رادیاتور می دهد.

آشنایی با انواع رادیاتور شوفاژ

رادیاتور شوفاژ از گذشته تا کنون انواع مختلفی داشته است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رادیاتور پنلی
  • رادیاتور پره ای
  • رادیاتور حوله خشک کن
  • رادیاتور قرنیز و شیشه ای

که معمولا از رادیاتور حوله خشک کن در حمام یا فضاهای نزدیک به آن و به منظور خشک کردن لباس و حوله استفاده می شود. رادیاتورهای تزیینی و رادیاتور های قرنیزی نیز در بازار دیده می‌شود که معمولا رادیاتور های تزئینی از جنس شیشه بوده با روی کار آمدن این نوع شوفاژ ها در پایانه های حرارتی تنوع جدیدی به چشم می‌خورد.

رادیاتور شوفاژ پره ای

علت نامگذاری برای این نوع شوفاز به این دلیل است که تعدادی پره در کنار هم این شوفاژ را ساخته اند که میزان گرمادهی به ازای تعداد پره و جنس رادیاتور بستگی دارد. باید دقت داشته باشید که در هنگام تعمیر شوفاژ نوع آن را حتما به تعمیرکار اعلام کنید تا موقعیکه در محل حضور می باشد تجهیزات لازم را همراه داشته باشد.

آشنایی با رادیاتور شوفاژ

مزایای رادیاتور شوفاژ پره ای:

  • قابلیت انتخاب تعداد پره رادیاتور با توجه به میزان گرمای مورد نیاز محیط
  • در صورت خرابی یا سوراخ شدن پره امکان تعویض آن وجود دارد.
  • میزان انتقال حرارت بالا (ضریب هدایت حرارتی نسبتاً بالا)
  • نسبت به سایر انواع رادیاتور ها طول عمر و دوام بیشتر

رادیاتور شوفاژ پره ای در دو جنس های فولادی و رادیاتورهای آلومینیومی ساخته می شوند که انواع فولادی رادیاتور ها اغلب از ورق فولادی و به ضخامت ۱.۲۵ میلی متر ساخته شده و پره ها در کارخانه با پرس کردن ورقه های فولادی و همچنین جوش دادن آنها ساخته می شوند.
از معایب این نوع رادیاتور شوفاژ می‌توان به عدم امکان تعویض پره ها و همچنین ظرفیت هدایت حرارتی آن که چون از جنس فولاد می باشد، نسبت به آلومینیوم کمتر می باشد. همچنین در برابر خوردگی مقاومت کمتری نیز دارند.

امروزه اغلب از رادیاتور پره ای که از جنس آلومینیوم می باشد استفاده می شود و رادیاتور های پنلی آلومینیومی به دلیل وزن کمتر و زیبایی که دارند در بیشتر منازل جای خود را تثبیت کرده اند. اما تنها پارامتری که ممکن است در هنگام خرید رادیاتور های فولادی را انتخاب شود، هزینه ی پایین رادیاتور های فولادی نسبت به رادیاتور های آلومینیومی می باشد اما توصیه می‌شود در محیط های مرطوب که احتمال خوردگی زیاد می باشد، حتما از رادیاتور شوفاژ آلومینیومی استفاده گردد.

رادیاتور شوفاژ پنلی

این رادیاتورها نسل جدیدی از های شوفاژ می‌باشند که اغلب از ورق‌های فولادی ۱.۱۵ یا یک ماه از دو میلیمتری ساخته می شوند در این نوع رادیاتور ها به دلیل برخورداری از سطح حرارتی صاف می باشد، گرمای یکنواخت تری نسبت به نوع پره ای دارند. از لحاظ کاربری استفاده از این نوع، تناسب بیشتری با دکوراسیون داخلی منزل دارند، از جمله مزایای رادیاتور شوفاژ پنلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن کم
  • زیبایی و شکیل بودن
  • نیاز کمتر به گردش آب
  • نسبت به نوع پره ای بازده گرمایی بیشتری دارد.
  • درصد انتقال حرارت بیشتر به وسیله تشعشع و در نتیجه برخورداری از آسایش حرارتی بیشتر
  • به دلیل این که از جنس فولاد می باشد، سازگاری بیشتری با پکیج ها دارد.

رادیاتورهای پنلی در انواع مختلفی مثل پنیر معمولی یا پنلی، ستونی و ویترینی در بازار یافت می شوند که یکی از مشکلاتی که این رادیاتورها دارند در صورت زنگ زدگی و یا سوراخ شدگی حتما باید تعویض شود و این از بزرگترین مزایای این سیستم رادیاتور شوفاژ می باشد.

رادیاتور حوله خشک کن

رادیاتورهای حوله خشک کن

رادیاتورهای حوله خشک کن که اغلب در حمام جایگذاری شده است به منظور خشک نمودن حوله و لباس از آنها استفاده می شود و در بعضی موارد نیز برای گرم کردن حمام از این رادیاتورها داده می شود این نوع رادیاتورها از پنل هایی با لوله های افقی تشکیل شده است که حوله و لباس را بر روی این لوله ها آویز می کنند.

دسته بندی شده در: تعمیر شوفاژ, مجله

ارسال نظر