ارسال آگهی

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی ساختمان

لوله کشی یکی از اصلی ترین و مهم ترین قسمت های ساخت هر ساختمان محسوب می شود. لوله کش های متخصص و حرفه ای، معمولا از اتصالات لوله کشی با کیفیت استفاده می کنند، تا پس از مدتی استفاده، لوله کشی ساختمان دچار مشکلاتی مانند نشت و یا ترکیدگی لوله نشود. در ادامه همراه ما باشید تا به معرفی انواع اتصالات لوله کشی بپردازیم:

گاهی اوقات افراد لوله کش برای جلب رضایت مشتریان خود، خدمات لوله کشی ارزان قیمتی را پیشنهاد می دهند. توجه داشته باشید به لوله کش هایی که به صورت غیر منطقی خدمات ارزان قیمت پیشنهاد می دهند، نباید اطمینان کرد. گاهی اوقات این افراد برای هرچه کمتر شدن هزینه نهایی کار خود، از لوله ها و اتصالات ارزان قیمت و بی کیفیت استفاده می کنند.

انواع اتصالات لوله کشی ساختمان

اگرچه ممکن است هزینه کم در ابتدا وسوسه کننده به نظر بیاید، اما اگر به این نکته توجه کنید که هزینه های ناشی از تعمیرات این نوع لوله کشی در آینده بسیار بیشتر خواهد بود، از این کار صرف نظر خواهید کرد. برخی از اوقات اتفاق های ناشی از لوله کشی های نامناسب، منجر به بروز خسارت به کل ساختمان خواهد شد.

اتصالات لوله کشی ساختمان

اتصالات لوله کشی انواع مختلفی دارند که هر یک با توجه به ویژگی های مخصوص خود در شرایط مختلفی به کار برده می شوند. با کمک این اتصالات لوله کشی است که می توان آب،گاز و … را به مسیر مورد نظر هدایت کرد. استفاده از اتصالات لوله کشی باعث می شود تا هنگام خراب شدن قسمتی از لوله ها، بتوان به راحتی تعمیرات را انجام داد.

لوله کش های متخصص معمولا به قدری در کار خود حرفه ای هستن که تنها با نگاه کردن به مسیر لوله کشی می توانند تشخیص دهند به چه نوع قطعات و اتصالات لوله کشی نیاز است. مهم ترین و کاربردی ترین اتصالات لوله کشی ساختمان را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

اتصالات مغزی

از مغزی ها معمولا برای اتصال دو قطعه از اجزای لوله کشی و همچنین تغییر دادن قطر لوله ها استفاده می شود. مغزی به قطعه کوتاه آهن ریخته شده در قالب گفته می شود که دو سر خارجی آن اصطلاحا دنده می گردد. مغزی ها در دو نوع روپیچ توپیچ و رو پیچ ساده دسته بندی می شوند. نوع دیگری از مغزی ها با نام لوله مغزی نیز در اتصالات لوله کشی به کار برده می شوند. این لوله ها معمولا طولی کمتر از 30 سانتی متر دارند و در دو سر آن ها عملیات رزوه کاری انجام شده است. این مسئله باعث می شود تا تعویض این نوع لوله ها بسیار آسان انجام شود.

درپوش لوله

از درپوش ها برای مسدود ساختن لوله ها و انشعابات آن ها استفاده می شود. در پوش ها به طور کلی به دو نوع چهار گوشه و شش گوشه تقسیم بندی می شوند. نوع اول معمولا برای لوله هایی با قطر کم و نوع دوم برای لوله های بزرگ تر استفاده می شوند. از درپوش ها می توان برای لوله هایی استفاده کرد که در قسمت انتهایی خود رزوه مادگی دارند. یکی از موارد استفاده درپوش ها، در دریچه های مربوط به بازدید است.

مهره ماسوره

یکی از متداول ترین نوع اتصالات لوله کشی، مهره ماسوره ها می باشند. مهره ماسوره از سه تکه جداگانه، شامل قسمت نری، مادگی و واسط ارتباطی تشکیل شده اند. این دو قسمت با توجه به نوع رزوه ای که دارند بر روی دو لوله ای که قصد اتصالشان را داریم قرار می گیرند، سپس جفت شده و واسط مانند یک پل ارتباطی، اتصال را بین اجزای دیگر برقرار می کند.

سه راهی اتصال

با استفاده از این وسیله می توان انشعاب های فرعی را در طول لوله اصلی ایجاد کرد. سه راهی ها کاربردی ترین قسمت اتصالات لوله کشی ساختمان به شمار می آیند و در انواع مختلفی تولید می شوند. هر یک از این سه راهی ها کاربرد ویژه ای دارند، در ادامه پرکاربرد ترین نوع سه راهی ها را معرفی خواهیم کرد:

سه راهی اتصال

سه راهی تبدیل: از این نوع سه راهی به منظور ایجاد انشعابات توسط لوله هایی با قطر متفاوت استفاده می شود. سه راهی های تبدیل در اندازه های مختلف و دو نوع روپیچ توپیچ و دنده از داخل تولید می شوند.

سه راهی معادل: این نوع سه راهی که از آن به عنوان سه راهی قائم نیز یاد می شود، تنها برای انشعاب دادن به لوله های هم قطر لوله اصلی که در زاویه 90 درجه قرار گرفته اند استفاده می شوند. سه راهی های قائم از داخل دارای دنده هایی جهت اتصال می باشند.

سه راهی 45 درجه: استفاده از این نوع سه راهی ها که مانند سه راهی های نوع قائم از داخل دنده شده اند، در اتصالات لوله کشی فاضلاب بسیار پرکاربرد است. همانطور که از نام این سه راهی مشخص است، کاربرد آن در ایجاد انشعابات 45 درجه ای می باشد.

چهار راهی اتصال

چهار راهی ها نیز عملکردی مشابه سه راهی ها دارند با  این تفاوت که استفاده از این نوع اتصالات لوله کشی، بسیار محدود می باشد. لازم به ذکر است از معمولا چهار راهی ها برای ایجاد انشعاب در لوله های کم قطر استفاده نمی شود.

انواع ن

ن وسیله ای است که داخل آن به صورت کامل دنده شده است و به همین دلیل برای ایجاد اتصال بین لوله هایی که قسمت بیرونی آن ها دارای دنده می باشد، کاربرد دارد. ن ها به سه نوع ن ساده، ن روپیچ توپیچ و ن تبدیل تقسیم بندی می شوند. ن های ساده به قطعه های استوانه شکلی گفته می شود که معمولا از طریق ریخته گری چدن ساخته می شوند.

ن های رو پیچ توپیچ نیز دارای دو سر می باشند که از خارج و داخل دارای دنده می باشد. در نتیجه از این نوع ن می توان برای اتصال قطعاتی که یکی از داخل و دیگری از رو دنده کاری شده است استفاده کرد.

دو سر ن های تبدیل از نظر قطر با یکدیگر تفاوت دارند به همین دلیل است که از این نوع ن می توان برای هم راستا کردن و اتصال قطعات با قطر های متفاوت استفاده کرد.

زانویی در اتصالات لوله کشی

از اتصالات زانویی برای تغییر جهت دادن مسیر لوله کشی ها به اندازه 90 و یا 45 درجه استفاده می شود. زانویی ها نیز دارای انواع مختلفی می باشند که در ادامه به بررسی متداول ترین نوع آن ها خواهیم پرداخت:

زانویی در اتصالات ساختمانی

زانویی 90 درجه: این  نوع زانویی که از آن به عنوان زانویی قائم نیز نام برده می شود، برای تغییر دادن جهت لوله ها به اندازه 90 درجه کاربرد دارد. زانویی های قائم در دو نوع ساده و روپیچ توپیچ تولید می شوند. نوع اول این زانویی ها در قسمت داخل دنده کاری شده است و نوع دوم این زانویی ها که به زانوی چپقی معروف است، هم از داخل و هم از خارج دارای دنده می باشد.

زانویی 45 درجه: همانطور که حدس می زنید، کاربرد این نوع زانو کاملا شبیه به نوع 90 درجه آن است با این تفاوت که انحراف ایجاد شده توسط این نوع زانو، 45 درجه می باشد. زانویی 45 درجه نیز مانند زانویی قائم دارای دو نوع می باشد که یکی تنها از داخل دنده شده است و دیگری از هر دو طرف.

جالب است بدانید معمولا از زانویی های 45 درجه در مواردی استفاده می شود که احتمال گرفتگی لوله در صورت استفاده از زانوی قائم وجود داشته باشد. در این شرایط، معمولا از دو زانویی 45 درجه و یک مغزی جهت ایجاد انحراف دلخواه استفاده می کنند.

زانویی تبدیل: این نوع زانویی برای اتصال قطعاتی که دارای قطر های مختلف می باشند استفاده می شود.

فلنچ و واشر

فلنچ ها صفحات مدور چدنی هستند که برای بستن اتصالات لوله کشی اصطلاحا فلنچ دار یا فلنچی به کار برده می شوند. توجه داشته باشید که برای آب بندی کردن فلنچ ها لازم است از واشر استفاده کنید. هنگام بستن فلنچ اطمینان حاصل کنید که تمامی پیچ ها به یک اندازه محکم شده اند، در غیر این صورت ممکن است فشار وارد شده به واشر در تمامی قسمت ها یکسان نباشد.

نوع دیگری از فلنچ ها نیز به نام فلنچ کور وجود دارند که بی دهانه می باشند. لازم است بدانید در صورتی که برای اتصال فلنچ ها از جوشکاری استفاده می کنید، دیگر نیازی به آب بندی و استفاده از واشر نیست.

دسته بندی شده در: تشخیص ترکیدگی لوله, مجله

ارسال نظر