ارسال آگهی

نشت لوله آب ساختمان را چگونه بیابیم؟!

نشت های به وجود آمده در لوله ها، اتصالات و تجهیزات لوله کشی، از موارد عمده اتلاف آب، در بسیاری از منازل است که هزینه های قبوض را تا چندین برابر افزایش می دهد. بر اساس آمار بدست آمده هر واحد در سال بین 2000-20000 گالن آب را به دلیل نشت هدر می دهد. برخی از نشت ها مانند چکه کردن شیر آب، نشت آبگرم کن و … آشکارند و به راحتی می توان این نشت ها را شناسی و رفع کرد. اگر سریع جلوی نشت لوله گرفته نشود میتواند خسارات زیادی به ساختمان وارد آورد.

برخی ترکیدگی ها و نشت ها به دلیل اینکه لوله ها، در بیشتر مواقع در زیر زمین و یا داخل دیوار کار گذاشته می شوند، پنهان می مانند که امکان دارد برای سال ها شناسایی نشوند و هزینه های بسیاری را برای مالک ساختمان محتمل می شوند. در این مواقع اگر خوش شانس باشید، نشتی های لوله خود را با علائمی چون خیس شدن سطوح، تغییر رنگ به رنگ استخوانی، ترک خوردگی و باد کردن رنگ دیوار، اگر لوله در کف باشد باعث لق شدن کف پوش ها و یا خیس شدن کف می شود و… نشان می دهد.

در ادامه به راه هایی خانگی برای یافتن نشت های حاصل از  لوله ها، اتصالات و تجهیزات لوله کشی می پردازیم. این اطلاعات می تواند در پیدا کردن نشتی ها برایتان مفید و کارآ باشد. افرادی که در زمینه لوله بازکنی و تشخیص ترکیدگی لوله تخصص دارند، توصیه می کنند قبل از تماس با نشت یاب شرایط کار را سنجیده و در صورت برطرف نشدن مشکل تماس بگیرید.

نشت یابی کنتور آب

نشت کنتور آب

بهترین روش و ساده ترین و در عین حال اولین کاری که برای نشت یابی لوله های آب منزلتان انجام میدهید چک کردن کنتور آب است. چرا که در اغلب مواقع، نشت های بزرگ و یا چند نشت کوچک را می توان با کنتور آب شناسایی کرد. برای این انجام کار باید طبق مراحل زیر اقدام نمایید:

  1. مطمئن شوید تمامی شیر های آب داخل و بیرون ساختمان بسته باشند. برای انجام این کار باید تمامی تجهیزات اتوماتیک نیز مانند کولر، ماشین لباس شویی و ظرف شویی و… خاموش باشند.
  2. اکنون رقم کنتور را یادداشت کنید و 15 دقیقه منتظر بمانید. مطمئن شوید کسی در این حین از آب استفاده نکند.
  3. مجدد رقم درج شده در کنتور را ثبت کنید. در صورتی که رقم درج شده در کنتور تغییر کرده باشد، ممکن است لوله کشی ساختمان شما نشتی داشته باشد.  اطمینان حاصل کنید که آب مصرف شده به خاطر کاربردهای کوچک مثل صافی و نرم کننده آب نبوده باشد. روش کنترل کنتور آب، تنها برای یافتن نشتی های عمده می باشد و نمی توان نشتی های کوچک را با این روش تشخیص داد. همچنین با انجام این آزمایش شما قادر به کشف محل نشتی و یا ترکیدگی لوله نیستید، و برای تعیین و ردیابی دقیق نشت های لوله آب ساختمان بررسی های بیشتری لازم است.

نشت یابی لوله های انتقال آب از کنتور به ساختمان

اگر نشت آب در لوله های انتقال آب بین کنتور تا ساختمان اتفاق بیوفتد، به سختی شناسایی می شوند زیرا این لوله ها معمولا حداقل 90سانتی متر زیر زمین است. گاهی اوقات نشت آب در طول لوله های انتقال آب حرکت می کند و به کنتور آب بر میگردد. اگر در اتاق کنتور آب منزلتان آب جم شده باشد و این آب به دلیل بارندگی نباشد، ممکن است نشتی در لوله های انتقال آب وجود داشته باشد. بیشتر نشت آب لوله های انتقال ممکن است جایی باشد که لوله آب روی زمین می آید و یا وارد ساختمان می شود. اگر خاک این قسمت ها همیشه نمناک باشد، امکان نشت آب در این قسمت ها وجود دارد. اگر نشت آب شدید باشد و یا ترکیدگی لوله آب به وجود آمده باشد، آب به سطح زمین می رسد. برای رفع مشکل نشت آب لوله های انتقال (که بر عهده صاحبخانه است)، قبل از تعمیر باید با سازمان آب فاضلاب تماس بگیرید. برای رفع این مشکل باید از افراد فنی کار و لوله کش استفاده کرد و هرگز خود نسبت به تعمیر لوله اقدام نکنید.

نشت یابی شیرآلات و واننشت شیر آلات

نشت آب شیرآلات عموماً در همه منازل اتفاق می افتد که در بیشتر مواقع تعمیر آن کار مشکل و پیچیده ای نیست. چکه کردن آب از شیرآلات، حتی هر 2 ثانیه یک بار، حجم عظیمی (حدود 1000 گالن) آب را در سال هدر می دهد. در ساخت منازل عموماً بیشتر از 4 نوع شیرآلات از جمله شیر تراکمی، انواع توپی، انواع دیسک های سرامیکی و انواع کارتریجی ها استفاده می شود. هر نوع شیر روش خاصی برای تعمیر دارد که شما با آشنایی ابتدایی با ابزار آلات مربوطه می توانید مشکلات کوچک و سطحی شیرآلات منزلتان را برطرف کنید و از هدر رفتن مایع حیات جلوگیری نمایید.

نشت یابی آب در توالت

نشتی های موجود در توالت ها اغلب بی صدا و خارج از محدوده دید هستند که این منجر به بی تفاوتی صاحبان خانه به این مسئله می شوند. این مشکل می تواند در دراز مدت خسارات زیادی را متحمل صاحب خانه شود. تحقیقات نشان می دهد 20-30 درصد توالت ها به مراتبی دارای نشت آب هستند. اگر نشت های توالت شدید باشد، از توالت صداهای هیس و شرشر آب شنیده می شود.

برای یافتن نشت توالت، درپوش توالت را برداشته و مکانیزم آبریزش آن را بررسی کنید. اگر سطح آب موجود خیلی بالاتر از سطح لوله سرریز باشد، آب به آرامی داخل لوله سرریز نشت کرده و از زهکش پایین می رود. در این صورت عامل نشت می تواند یکی از گزینه های زیر باشد:

  1. سطح آب، خیلی بالا تنظیم شده است.
  2. شناور خراب شده است و شیر پرکننده را قطع نمی کند
  3. شیر پرکننده پوسیده و نیاز به تعویض دارد

شما به راحتی با دانستن عاملی خرابی و نشت می توانید جهت تعمیر خرابی اقدام نمایید.

آزمایش نشت یابی شیر آویزان

با انجام آزمایش ساده رنگ بر روی شیر آویزان، می توان به راحتی نشت آب را تشخیص داد. برای انجام این کار مقدار کمی از قرص های رنگی، رنگ های غذایی و یا چند قطره غذا های رنگ دهنده را درون مخزن آب بریزید تا رنگ آب را تغییر دهد. 15 دقیقه صبر کنید. اگر آب رنگی در کاسه توالت ظاهر شد، فلپر نشتی دارد. زمانی این نوع نشت آب اتفاق می افتد که شیر آویزان پوشش آب بند را انجام نمی دهد. پوشش آب بند به دلایل زیر انجام نمی شود.نشت آب شیر آویزان

  1. گیر زنجیره به شیر امکان نشستن کامل شیر را به نشیمن گاه شیر نمیدهد.
  2. پوسیدگی نشیمنگاه شیر
  3. پوسیدگی و تاب داشتن شیر

پوسیدگی شیر بیشتر اتفاق می افتد و شما در هنگام وقوع این مشکل به راحتی می توانید آن را تعویض کنید و از هدر رفتن و نشت آب و به مراتب دیگر خسارات جانبی مثل نم زدگی و … جلوگیری کنید.

نشت یابی دستگاه های مرطوب کننده کل خانه

عموماً بیشتر مرطوب کننده های داخل ساختمان دارای سیستم گرمایشی مرکزی تحت فشار هوا هستند. این دستگاهها معمولا به شومینه متصل می شوند و به صورت مستقیم به لوله های انتقال آب وصل می شوند و منبع مدام آب را از تجهیزات مخزن دراختیار میگیرد. این تجهیزات بیشتر شامل سرریزی است. چنانچه شیر پر کننده بسته نشود، به فاضلاب رو زهکش می شود. این امر باعث نشت طی ماه ها و سال ها می شود، بدون اینکه شما متوحه این مشکل شوید. کنترل و بررسی این نوع تجهیزات در فصول گرم اهمیت دارد و منبع آب تجهیزات، در فصول بلااستفاده می بایست قطع باشد.

نشت یابی دستگاه های خنک کننده تبخیرینشت آب سیستم های خنک کننده

خنک کننده های تبخیری یا آبی بیشتر در نواحی خشک استفاده می شوند. همانطور که از اسم این دستگاه ها پیداست، این نوع خنک کننده ها از تبخیر آب برای خنک کردن فضا استفاده میکنند. این وسایل اغلب به منابع آب خانگی متصل می شوند. اگر شیر پر کننده مخزن درست عمل نکند منجر به ورود مستمر آب به داخل مخزن دستگاه می شود و از لوله سرریز به  بیرون زهکش می شود. اغلب نشت خنک کننده ها برای ماه ها و سالها پنهان می ماند و شما به راحتی قادر به تشخیص این مشکل نیستید. چراکه لوله سرریز در بیشتر موارد به زهکش فاضلاب وصل می شود. اینگونه نشتی ها به راحتی با تعمیر و یا تعویض شیر پر کننده، پمپ های گردش مجدد، لوله های آب و یا با بستن تجهیزات در فصولی که از دستگاه استفاده نمی شود قابل کنترل و تعمیر می باشد.

نشت یابی استخر و منبع آب 

طبق اطلاعات جمع آوری شده حدود 5% از کل استخرها دارای نشتی آب هستند. بطوری که یک نشت سوزنی و بسیار ریز در سیستم لوله کشی آب استخر با فشار 40 psi، به طور متوسط 970 گالن آب معادل 3762 لیتر را در یک روز هدر می دهد. با این وجود می توان دریافت که کوچکترین نشت آب در استخر می تواند صدمات و آسیب های زیادی را برای شما به وجود بیاورد که یکی از آنها هزینه های هنگفت قبض آب و هزینه های مربوطه برای تعمیر لوله کشی و استخر خواهد بود.

از نشانه ها و علایم مبنی بر وجود نستی در استخر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. افت 1/8 اینچی یا 32 میلی متری و یا بیشتر سطح آب در هر روز
  2. شل و ول شدن موزاییک ها و کاشی های جداره استخر
  3. ته نشست سازه آب معدنی و یا  کل استخر
  4. ایجاد شکاف و ترک های کوچک و بزرگ روی سکو و عرشه استخر
  5. تشکیل خیلی سریع جلبک ها درون استخر در حالی که تصفیه شیمیایی به تازگی انجام شده است
  6. نمناک و خیس بودن مداوم خاک اطراف استخر و منبع آب مورد نظر

برای کنترل نشت استخرها و منبع های آب می توانید یک دلو را در آخرین پله قرار دهید و آن را پر از آب کنید. یک قطعه سیمان را بیرون و داخل دلو قرار دهید. سطح آب استخر یا منبع و نیز سطح آب دلو را علامت بزنید. بعد از یک روز مجدد سطح آب استخر و دلو را با طناب علامت گذاری کنید. اگر سطح آب استخر یا منبع از سطح آب دلو بیشتر پایین رفته بود، این امکان وجود دارد که نشت آب در سیستم های لوله کشی یا منبع آب و یا استخر رخ داده باشد.نشت یابی استخر

انتخاب افراد متخصص نشت یابی و تشخیص ترکیدگی لوله  با فنی کارا

اگر با مشکل نشتی لوله مواجه شدید و نیاز به یک نشت یاب و یا تشخیص ترکیدگی لوله دارید میتوانید از طریق سایت فنی کارا اقدام نماییید. وب سایت فنی کارا با داشتن سیستم نظر سنجی به هر فنی کار امتیاز لازم را میدهد. شما متوانید با توجه به امتیاز هر فنی کار با آرامش خاطر درخواست خود را ثبت نماییدتهرانی های گرامی می توانید از طریق صفحه ی تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه نسبت به پیدا کردن افراد متخصص در زمینه ی نشت یابی لوله بازکنی و یا چاه بازکنی  اقدام نمایید. و همچنین برای شهرستان ها می توانید با جستجوی خدمت فنی مورد نظر، شهر و

دسته بندی شده در: تشخیص ترکیدگی لوله, آموزش, مجله

ارسال نظر