ارسال آگهی

شیشه دکوراتیو چیست؟ معرفی انواع شیشه های دکوراتیو

در سال های اخیر استفاده از انواع شیشه برای ساخت دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان ها بسیار پرطرفدار شده است. ظاهر زیبا و جذاب شیشه باعث شده است تا از این ماده ظریف و پرکاربرد در ساخت انواع درب های شیشه ای، پارتیشن و دیوار های داخلی، پله، محافظ و … استفاده شود. در ادامه همراه ما باشید تا با انواع شیشه دکوراتیو بیشتر آشنا شوید:

شیشه دکوراتیو چیست؟

شیشه دکوراتیو (Decorative glass) به طور کلی به انواعی از شیشه گفته می شود که برای ساخت دکوراسیون و تزئینات خارجی و یا داخلی ساختمان استفاده می شود. در واقع شیشه های دکوراتیو نوعی شیشه تزئینی هستند که به وسیله تکنیک های مختلفی مانند رنگ آمیزی و تیفانی بر روی انواع شیشه ساخته شده اند.

شیشه دکوراتیو چیست؟

امروزه شیشه های دکوراتیو مختلفی متناسب با نمای بیرونی و داخلی ساختمان ها، در انواع طرح ها و رنگ های مختلف تولید می شود. شیشه های دکوراتیو در حال حاضر یکی از پرکاربرد ترین جزئیات تزئینی هر خانه و ساختمانی می باشند و در طراحی نورگیرهای سقفی، درب و پنجره ها، فضای آشپزخانه و کابینت و … استفاده می شوند.

انواع شیشه های دکوراتیو

شیشه های دکوراتیو در تنوع بسیار زیادی در شیوه ساخت دارند. این مسئله باعث شده است تا بتوان از شیشه دکوراتیو در ساخت دکوراسیون های متفاوتی از پنل های داخل سرویس بهداشتی گرفته، تا نمای خارجی ساختمان استفاده کرد. اگر می خواهید تا با یک دکوراسیون خاص و فوق العاده در منزل و یا محیط کار خود اطرافیانتان را شگفت زده کنید، در ادامه همراه ما باشید تا با انواع شیشه دکوراتیو بیشتر آشنا شوید:

1- شیشه دکوراتیو مات (Matelux)

فرآیند مات شدن این نوع شیشه دکوراتیو با استفاده از نوعی اسید انجام می شود. شیشه های دکوراتیو متلوکس هیچ نوری را از خود عبور نمی دهند و همینطور در مقابل لک شدن مقاوم می باشند. شیشه های متلوکس مات را می توان با خیال راحت به شیشه بری بسپرید تا طرح دلخواه شما بر روی آن برش داده شود. معمولا در ساخت این نوع شیشه از یک لایه لمینت برای افزایش ایمنی استفاده می شود. شیشه دکوراتیو مات در رنگ بندی بسیار گسترده ای تولید می شود.

2- شیشه چاپ دار (Spandrel)

شیشه چاپدار یا اسپندرال نوعی شیشه غیر شفاف رنگی می باشد که از طریق پخت مرکب سرامیکی بر روی شیشه ساخته می شود. نوع شیشه ای که روی آن چاپ انجام می گیرد می تواند تک و یا دوجداره باشد. از شیشه های اسپندرال می توان برای پر کردن فضای خالی بین طبقات و اتاق ها، کابینت ها، ویترین و … استفاده کرد.

شیشه چاپ دار (Spandrel)

از آنجایی که چاپ روی شیشه به وسیله دستگاه چاپ UV انجام می گیرد، شما می توانید به راحتی عکس های دلخواه خود مانند عکس های خانوادگی را بر روی شیشه چاپ کنید و با استفاده از یراق آلات شیشه مناسب، آن را در هر جایی از منزل خود که تمایل دارید نصب نمایید. توجه داشته باشید که بهتر است چاپ را بر روی شیشه میرال یا سکوریت انجام دهید، زیرا این نوع شیشه استحکام بالایی داشته و در برابر ضربه و حرارت مقاوم است.

3- شیشه دکوراتیو لمینیت رنگی

شیشه های لمینیت رنگی از چند لایه شیشه تخت روی هم ساخته شده است که توسط لایه PVB به یکدیگر متصل شده اند. شیشه های لمینت رنگی علاوه بر ظاهر زیبایی که دارند در مقابل ضربه و اشعه UV نیز مقاوم می باشند. شیشه های لمینت رنگی تمامی ویژگی های دیگر شیشه لمینت مانند عایق بودن صوتی و حرارتی را نیز دارا می باشند.

شیشه دکوراتیو لمینت رنگی را می توان در ساخت دکوراسیون تمامی قسمت های داخلی و خارجی ساختمان استفاده کرد. شیشه لمینت رنگی معمولا توسط شرکت های معتبر اروپایی و در طیف رنگی گسترده ای به صورت شفاف یا غیر شفاف ساخته می شوند.

4- شیشه سند بلاست (Sandblast)

فرآیند سند بلاست کردن به پاشیدن نوعی ماسه مخصوص به وسیله دستگاه سندبلاست بر روی انواع شیشه به منظور ایجاد طرح گفته می شود. شیشه های دکوراتیو تولید شده با این روش کاملا مات بوده و به همین دلیل استفاده از آن ها در بسیاری از قسمت های ساختمان مانند دیوار های حمام و اتاق ها بسیار کاربرد دارد. شیشه دکوراتیو سندپلاست قابلیت طرح پذیری بسیار بالایی دارد و شما می توانید طرح و تصویر های دلخواه خود مانند لوگوی شرکت را بر روی آن ایجاد کنید.

شیشه سند بلاست (Sandblast)

5- شیشه لاکوبل رنگی (Lacobel)

شیشه لاکوبل به نوعی از شیشه ها گفته می شود که پس از طی عملیات رنگ شدن با یک لایه PVC پوشانده می شوند تا هم شیشه ایمنی بیشتری پیدا کند و هم از رنگ روی شیشه به این وسیله محافظت شود. شیشه لاکوبل رنگی به دو صورت مات و شفاف در بازار موجود می باشد. جالب است بدانید در ساخت شیشه لاکوبل از هیچ گونه مواد شیمیایی که باعث آلودگی محیط زیست شود استفاده نمی شود.

شیشه دکوراتیو لاکوبل رنگی با ضخامت و رنگ های متفاوت بسیاری تولید می شود و همین مسئله باعث شده است تا این نوع شیشه کاربرد بسیاری در طراحی دکوراسیون ها پیدا کند. شیشه لاکوبل معمولا به صورت خام تولید می شود اما برخی از کارخانه های تولید شیشه قادر هستند فرایند سکوریت کردن را بر روی شیشه های لاکوبل رنگی انجام دهند. شیشه های سکوریت لاکوبل به دلیل انجام عملیات حرارتی مات می باشند.

6- شیشه دکوراتیو طرح شکسته

برخلاف چیزی که از نام و طرح این نوع شیشه دکوراتیو برداشت می شود، این شیشه ها در برابر وارد شدن نیرو و ضربه به حدی مقاوم می باشد که اغلب از آن ها در ساخت پله ها و کف شیشه ای استفاده می شود. ظاهر شکسته شده این شیشه های دکوراتیو تنها برای زیبایی ایجاد شده است.

7- شیشه طرح سنگ

اگر تمایل دارید در ساخت دکوراسیون منزل خود از المان های مربوط به طبیعت نیز استفاده کنید، این نوع شیشه ها مناسب سلیقه شماست. شیشه های دکوراتیو طرح سنگ، شیشه هایی هستند که با استفاده از فناوری های به روز دنیا الگویی از بافت سنگ های طبیعی بر روی آن ها ایجاد شده است. از شیشه طرح سنگ می توان در تمامی قسمت های ساختمان از جمله دیوار، کف، آشپزخانه و … استفاده کرد.

دسته بندی شده در: شیشه بری, مجله

ارسال نظر