ارسال آگهی

شاپان چیست؟ چه کاربردی در رنگ کاری چوب دارد؟

برای انجام رنگ شاپان روی چوب که یکی از لایه های رایج برای رنگ روی چوب می باشد. رنگ شاپان یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین نوع آستری در بین افراد ماهر در زمینه نقاشی ساختمانی است که از گذشته تا حال از آن به عنوان آستر کردن، تغییر رنگ و رنگ بخشیدن به چوب استفاده می کنند و معمولاً تغییر رنگ چوب به قهوه ای و رنگ های نزدیک به آن با استفاده از رنگ شاپان انجام می شود.

فهرست راهنمای صفحه رنگ چوب شاپان و کاربردهای شاپان به شرح زیر است:

رنگ شاپان چیست؟

در ابتدا بهتر است بدانید که شاپان رنگ نیست و کلمه رنگ شاپان به مرور در جامعه جا افتاده است. رنگ شاپان یا به تلفظ برخی افراد شاپون که در اصل همان قیر تصفیه شده می باشد، در رنگ کاری روی چوب به عنوان یک لایه و آستر روی چوب قرار می گیرد که معمولا رنگ قهوه ای و از رنگ های نزدیک به آن استفاده می کنند.

از شاپان بیشترین برای رنگ کردن چوب های روسی استفاده می شود به این دلیل که چوب های روسی کرم رنگ می باشند و برای تغییر دادن رنگ آنها از رنگ شاپان استفاده می کنند.

شاپان چوب

دلیل دیگری که باعث می شود از رنگ چوب شاپان استفاده کنند این است که ارزان قیمت می باشد همچنین نوع حلال آن نیز ارزان تر می باشد. در گذشته های دور به جای شاپان از پوست گردو هم استفاده می شده است.

رنگ شاپان از چه موادی تشکیل شده است؟

پایه اصلی رنگ شاپان قیر می باشد که بعد از تصفیه شدن قابلیت استفاده در رنگ کاری روی چوب را دارد. معمولا رنگ شاپان در ظرف های به مقدار یک کیلویی به فروش می رسد که دو رنگ اصلی آن رنگ شاپان مشکی و شاپان قهوه ای می باشد.

تشخیص دادن رنگ شاپان شاید در نگاه اول کمی با مشکل انجام شود و بهتر است در حین خرید رنگ شاپان به نوشته های آن توجه شود چون تشخیص آن فقط بر اساس نام رنگ می باشد، دلیل دقت و توجه در این کار این است که رنگ شاپان کاملا مشکی به نظر می رسد و ممکن است شما را دچار سردرگمی کند. پس بهتر است قبل از خرید به نام مشخص کننده رنگ چوب شاپان دقت شود.

رنگ شاپان قهوه ای

شاپان و حلال آن

برای اینکه بتوانید از شاپان استفاده کنید بهتر است از تینر روغنی و یا موادی مانند: نفت و گازوئیل استفاده کنید اما بهترین حلالی که می توان از آن استفاده کرد بنزین است. مزیت خوب استفاده از بنزین این است که باعث می شود غلظت بالای رنگ شاپان حفظ شود.

ویژگی خوب بنزین این است که بسیار فرار می باشد و به سرعت قابلیت خشک شدن در هوا را دارد و نسبت به حلال های دیگر به راحتی می تواند مواد غیر حلال را حل کند.

بنزین دارای مواد چرب نمی باشد و همین باعث خراب شدن سیلر و کیلر نمی شود. (در ادامه سیلر و کیلر توضیح داده می شود).

رنگ شاپان روی چوب

  • سیلر

    مایعی است که به رنگ کرم می باشد و غیر قابل نقوذ شدن هر ماده ای به چوب استفاده می کنند و قبل از رنگ نهایی یا همان کیلر به کار می گیرند. بعد از اینکه سیلر بر روی چوب زده شده و خشک می شود که قابلیت سختی رنگ نهایی را افزایش می دهد. برای استفاده کردن از سیلر ابتدا باید به وسیله کمی تینر فوری آن را رقیق کرده و توسط پیستوله و قلم مو بر روی چوب پاشیده شود.

  • کیلر

    از کیلر به همراه سیلر استفاده می کنند که رنگی روشن دارد و مانند سیلر از تینر فوری برای رقیق کردن آن استفاده می کنند. کیلر در دو نوع مدل مات و براق در بازار موجود است.

رنگ شاپان قهوه ای

اگر می خواهید رنگ شاپان قهوه ای درست کنید به این روش می توانید عمل کنید که با در اختیار داشتن یک کیلو رنگ شاپان مشکی و به همان مقدار یک کیلو بنزین رنگ قهوه ای مورد نظر شما تشکیل می شود.  به همین ترتیب اگر می خواهید رنگ روشن تر از قهوه ای به دست بیاید باید مقدار بنزین آن را افزایش دهید.

اگر مایلید که برای رنگ کاری روی چوب از رنگ قرمز استفاده کنید می توانید شاپان قهوه ای را با بنزین مخلوط کرده و رنگ قهوه ایی متمایل به قرمز به دست می آید.

اگر می خواهید در فصل شاپان کاری روی چوب را انجام دهید بهتر است بدانید که شاپان در فصل زمستان نسبت به تابستان مقاومت بیشتری از خودش نشان می دهد و سفت می شود به همین دلیل حل کردن شاپان با بنزین در این فصل کمی زمان بر و سخت است.

دسته بندی شده در: دسته‌بندی نشده

ارسال نظر