ارسال آگهی

تکنیک های پتینه کاری در نقاشی و رنگ آمیزی خانه

پتینه کاری هنری ایتالیایی است که به معنای کهنه کاری می باشد و امروزه در نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان ها و حتی مراکز تجاری کاربرد فراوانی دارد. پتینه کاری شاخه های متفاوتی دارد و برای انجام این کار از ابزارهای مختلفی استفاده می شود که در این مطلب تکنیک های پتینه کاری با استفاده از هر کدام از این ابزار را شرح می دهیم.

تکنیک های پتینه کاری در نقاشی و رنگ آمیزی خانه

با انجام پتینه کاری می توانید ظاهری قدیمی به فضاها و دیوارهای ساختمان بدهید. در گذشته به جای پتینه از گچ بری استفاده می شد اما امروزه از این شاخه بیشتر در نقاشی ساختمان استفاده می شود. پتینه ها به طور کلی بر روی رنگ روغنی و پلاستیک و همچنین رنگ ها اکریلیک اجرا می گردد. این طرح ها هم می توانند به صورت فلت یا تخت باشند و یا به صورت برجسته که بستگی زیادی به دکوراسیون داخلی خانه دارد.

پتینه کاری کلاسیک یا مدرن؟

پتینه کاری به طور کلی به دو دسته کلاسیک و مدرن تقسیم بندی می شود که در نوع کلاسیک آن، غالبا پتینه کاری جلوه ای قدیمی به فضای داخلی ساختمان می دهد. در گذشته پتینه کاری برجسته بسیار کاربرد داشته که این نوع یکی از انواع کلاسیک می باشد. در نوع پتینه کاری کلاسیک که به پتینه ورقه طلا معروف می باشد، از خمیر مخصوص پتینه کاری استفاده می شود و اغلب از رنگ های طلایی جهت تزئین استفاده می شود.

در نوع دیگری از پتینه کلاسیک می توان نقش آجر یا ترک روی سطح و یا حتی آجر را پیاده سازی کرد که با توجه به دکوراسیون و طراحی داخلی منزل قابل اجرا می باشد که طرفداران مخصوص به خود را دارد. با انجام پتینه کاری و کهنه کاری می توان بخشی از خانه و یا حتی وسایل منزل را به صورت آنتیک درآورد و از زیبایی آن لذت برد. برای انجام این کار از روغنی مخصوص بنام شاپان استفاده می شود که بر روی سطح پیاده سازی می شود.

در انواع مدرن تری از این سبک می توان به انواع پوشش ابر و باد و یا طرح فرشته و آسمان اشاره کرد که با استفاده از تکنیک های رنگ آمیزی، طرح چوب و یا پوشش نقره ای بر روی سطح کار قابل اجرا می باشد. برای انجام پتینه کاری بر روی سطوحی مثل کاغذ دیواری، گچ، سطحی که قبلا رنگ خورده و یا سطوح چوبی هیچ محدودیتی وجود ندارد و قابل اجرا می باشد. سرعت اجرای پتینه کاری بالاست و همچنین مثل رنگ بوی نامطبوعی ندارد به همین دلیل انتخاب مناسب تری می باشد.

پتینه کاری با پارچه

در این روش با استفاده از تکه های پارچه می توانید بر روی دیوار طرح هایی که دوست دارید را اجرا کنید، برای انجام این کار ابتدا یکی از پارچه ها را مچاله کنید سپس آن را آغشته به رنگ کنید و بر روی دیوار ضربه بزنید. همچنین می توانید به صورت رندم پارچه را به قسمت های مختلف دیوار بزنید تا طرحی جذاب بوجود آورید. برای انجام این کار روش دیگری نیز وجود دارد بدین نحو که پارچه را به صورت پیچانده شده در داخل رنگ فرو می کنید و به صورت وردنه بر روی دیوار می کشید.

پتینه کاری با استفاده از پارچه

تکنیک رنگ برداری

یکی دیگر از روش هایی که برای کهنه سازی دیوار مورد استفاده قرار می گیرد، رنگ برداری از سطح کار می باشد. برای انجام این کار یک سطح رنگ شده سالم را در نظر بگیرید و سپس با استفاده از کاردک تیز رنگ ها را جدا کنید. به هر میزان که کاردک را فشار دهید، کیفیت اجرای این تکنیک بیشتر خواهد شد و در نهایت سطح کار کهنه تر به نظر می رسد. این کار برای دیوارهای قدیمی که سطح آنها قبلا رنگ شده است و از آن زمان چند سال میگذرد، نتیجه ی بهتری خواهد داشت.

بر روی دیواری که به تازگی رنگ شده است نیز می توانید این روش را اجرا کنید فقط باید در همان زمان و قبل از خشک شدن رنگ بر روی دیوار تغییراتی که مد نظر را دارید بر روی سطح کار ایجاد کنید. برای رنگ برداری بر روی دیوار تازه رنگ شده، زمانی که دیوار خیس است، می توانید به وسیله یک پارچه خیس رنگ آن قسمت از دیوار که مد نظرتان است را پاک کنید. به جای استفاده از پارچه می توانید از برس و یا حتی جارو نیز استفاده کنید تا طرح های مورد نظرتان را بر روی سطح کار پیاده سازی کنید.

تکنیک پتینه کاری با اسفنج

برای انجام این کار ابتدا باید رنگ زدن را از سطح زیر کار شروع کنید. برای انتخاب کردن رنگ کاملا مختار هستید و توصیه می شود رنگی که با پس زمینه مغایرت دارد را انتخاب کنید چرا که این تضاد باعث جذاب شدن کار می شود. تا خشک شدن رنگ دیوار منتظر بمانید، سپس یک اسنفج بردارید و آن را به رنگ آغشته کنید و سپس بر روی دیوار به صورت ضربه ای بزنید و طرح دلخواهتان را پیاده کنید، می توانید برای گرفتن رنگ اضافی اسفنج از یک تکه کاغذ استفاده کنید.

پتینه کاری با استفاده از اسفنج

ترفند راه راه کردن دیوار

راه راه کردن دیوار یکی از روش های پرطرفدار در پتینه کاری می باشد، برای انجام این کار ابتدا باید وسط دیوار را مشخص کنید، سپس می توانید نوارهایی هم اندازه از وسط دیوار ایجاد کنید و بعد به کمک نوار چسب، نوارها را از یکدیگر جدا کنید. بسیاری از افراد متخصص و با تجربه در زمینه نقاشی ساختمان توصیه می کنند که همه دیوار های یک اتاق را به صورت راه راه در نیاورید و این کار را فقط برای یک دیوار انجام دهید.

دسته بندی شده در: نقاشی ساختمان, مجله

ارسال نظر