ارسال آگهی

ترکیدگی لوله ساختمان چرا و چگونه اتفاق می افتد؟

ترکیدگی لوله ساختمان از دسته مشکلاتی است که هر از چند گاهی برای ساختمان های قدیمی و یا نوساز اتفاق می افتد. در خصوص ترکیدگی لوله ساختمان موارد مختلفی دخیل هستند که یکی از آن ها نداشتن دانش کافی و لازم فنی کاران لوله کشی در خصوص لوله ها و ندانستن نقاط ضعف و قوت لوله ها می باشد که همین ضعف ها و کمبود ها در دانستن منجر به ترکیدگی لوله ساختمان ها می شود.

در رابطه با مسئله ترکیدگی لوله ساختمان ها در ابتدا باید نوع و جنس لوله را مشخص کرد چرا که امروزه لوله ها انواع مختلفی دارند ک هر کدام نقاط ضعف و قوت متفاوتی دارند که بسته به آن، لوله کشی انجام می شود. در ادامه به بررسی لوله ها و دیگر عوامل تأثیرگذار بر ترکیدگی لوله ساختمان ها می پردازیم.

ترکیدگی لوله ساختمان

انواع لوله های بکار گرفته شده در ساختمان سازی

لوله ها بر اساس جنس و فناوری ساخت و نیز خواص مکانیکی متفاوتی که از خود نشان می دهند در بخش های مختلف لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان ها به کار گرفته می شوند. به طور کلی لوله ها را می توان در دو دسته فلزی و غیرفلزی جای داد. در ادامه دقیق تر به انواع لوله های مورد استفاده در ساختمان سازی و نقاط قوت و ضعف آنها می پردازیم.

  1. لوله های آهنی و فولادی گالوانیزه شده، قیمت مناسب و نیز در برابر فشار مقاومت بالایی دارند. از این لوله ها می توان در بخش لوله کشی فاضلاب ساختمان استفاده نمود. از نقاط ضعف لوله های آهنی و فولادی گالوانیزه می توان به خاصیت خورندگی بالا و پوسیدگی، عدم انعطاف پذیری و نیز رسوب گیری زیاد اشاره کرد. این معایب منجر به استفاده محدود از این نوع لوله های شده است. امروزه لوله های پلاستیکی- پنج لایه جای لوله های آهنی و فولادی را در لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان ها گرفته اند.
  2. لوله های پلاستیکی (پلیمری) جایگزین لوله های قدیمی و سنتی هستند بدان سبب که این لوله ها مزایای زیادی نسبت به لوله های قدیمی دارند. قیمت ارزان، حمل و نقل آسان، خوردگی پایین، اجرا و نصب سریع، رسوب گذاری کم از مزایا و انبساط طولی زیاد در هنگام جریان آب گرم و در سیستم های گرمایشی رخنه اکسیژن که منجر به فرسودگی و در نهایت ترکیدگی لوله ساختمان می شود، از معایب لوله های پلاستیکی می باشند.
  3. لوله های چدنی در قسمت لوله کشی فاضلاب ساختمان استفاده می شوند. از مزایا و حسن های این نوع لوله ها می توان به قیمت پایین، مقاومت بالا و نیز فرسودگی پایین  و  در نتیجه عدم ترکیدگی لوله اشاره نمود. از نکات ضعف لوله های چدنی زمان بر بودن فرآیند نصب و به همین ترتیب اجرای کند آن می باشد. بنابر این مسئله در لوله کشی ساختمان کمتر از لوله های چدنی استفاده می شود.
  4. لوله های چند لایه (سوپر پایپ)، بهترین لوله های موجود در بازار لوله های آب و فاضلاب به حساب می آیند. ترکیب جنس این لوله ها به صورت لایه لایه (معمولاً 5 لایه) از جنس های مختلف ساخته شده است. بدین ترتیب لوله های سوپر پایپ از مزایای مکانیکی هر یک از جنس ها برخوردار است و هر لایه با جنس مخالف معایب لایه‌های دیگر که از جنسی دیگر است را پوشش می ‌دهد. مقاومت بالا، رسوب و خوردگی پایین، انعطاف پذیری و نصب آسان و سریع و… از نقاط قوت لوله های پنج لایه می باشد که کمتر شاهد ترکیدگی لوله از این لوله ها هستیم.

تشخیص ترکیدگی لوله ساختمان

ترکیدگی لوله آب در سرویس های بهداشتی (توالت و حمام) معمولاً با چشم قابل دیدن نیست. با بالا رفتن ناگهانی قبض آب، افت ناگهانی فشار آب، شنیدن صدای چکه و یا نا متعارف زمانی که فضا ساکت باشد، نم زدگی و شوره زدن گچ دیوار و یا سقف و امثال این ها احتمال ترکیدگی لوله وجود دارد. امروزه بررسی دقیق ترکیدگی لوله ساختمان های زیرزمینی و یا داخل دیوار با استفاده از دستگاه های مدرن و تکنسین فنی در این زمینه انجام می شود.

تشخیص ترکیدگی لوله

عوامل تأثیرگذار در ترکیدگی لوله آب و فاضلاب

اصلی ترین عامل در ترکیدگی لوله پوسیدگی لوله است. معمولاً این پوسیدگی ها در قسمت های حمام و آشپزخانه و نیز سرویس بهداشتی به دلیل نفوذ رطوبت و آب از سطح به عمق می باشد. چنانچه منشأ رطوبت شناسایی شود می توان از پوسیدگی و ترکیدگی لوله ساختمان جلوگیری کرد.

از دیگر عواملی که بر سرعت پوسیدگی، خوردگی و ترکیدگی لوله تأثیرگذار است می توان به مصالحی مانند کچ و آهک که در کنار لوله ریخته می شود، عدم عایق کاری مناسب لوله، قرار گرفتن دو لوله فلزی غیر هم ‌جنس کنار هم که باعث واکنش شیمیایی و در نتیجه خوردگی و ترکیدگی لوله ها می شود. انبساط و انقباض لوله ها که باعث شل شدن اتصالات می شود، افزایش ناگهانی فشار آب هنگام شب که مصرف کم است، استفاده از اتصالات بی کیفیت و نامناسب و… عواملی چند در خصوص ترکیدگی لوله ساختمان می باشند.

راه های پیشگیری از ترکیدگی لوله ساختمان

از جمله مهم ‌ترین کارهایی که در بحث ترکیدگی لوله باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد لوله کشی فاضلاب و آب در ساختمان های در حال ساخت است. چرا که در صورت درست و اصولی انجام نشدن لوله گذاری، در آینده مشکلات بسیار و هزینه بر را در راستای ترکیدگی لوله ساختمان به وجود می آورد.

یکی از روش های جلوگیری پوسیدگی و ترکیدگی لوله ها عایق کاری آن‌ هاست. به طور مثال لوله های پلیمری اگر در معرض نور خورشید قرار بگیرد آسیب پذیر می شود که برای جلوگیری این امر باید لوله ها عایق کاری شوند.

برای جلوگیری از بروز یخ زدگی لوله که در فصل سرما لوله کشی می شود، می بایست بعد از انجام لوله کشی آب کل سیستم را خارج و به جای آن آب نمک که احتمال یخ زدگی را از بین می ‌برد، اعمال کرد. اگر لوله های فاضلاب دچار گرفتگی شود برای برطرف کردن گرفتگی لوله های فاضلاب یخ زده حتما از تخصص و مهارت یک لوله بازکن حرفه ای کمک بگیرید چرا که ممکن است با یک اقدام نا آگاهانه لوله ها دچار شکستگی شوند و هزینه های بیشتری بر روی دوش شما بگذارد.

لوله های پلاستکی که در سیستم لوله کشی آب و فاضلاب از آنها استفاده می شوند، نیاز به تکیه گاه، برای جلوگیری از ترکیدگی لوله دارند. تکیه گاه ها مانع از انبساط افقی لوله ها می شوند. از این رو باید به نوع و نحوه ی نصب تکیه گاه ها دقت لازم را داشت. برای لوله های آویخته از سقف، باید از بست های رکابی با فاصله معینی استفاده کرد. به همین ترتیب برای انشعابات فاضلاب و زیر سیفون قسمتی برای انبساط لوله را در نظر گرفت.

توصیه های آبفا برای جلوگیری از ترکیدگی لوله آب و فاضلاب ساختمان ها

  • حتی المقدور ماهی یک مرتبه شیر فلکه آب حوضچه کنتور را باز و بسته کنید تا در صورت خرابی لوله ها به راحتی از شیرفلکه برای قطع آب استفاده شود.
  • در صورت مشاهده خرابی و آبریزی لوله ها و شیرآلات و کنتور آب حتماً به 122 اطلاع رسانی کنید
  • در فصل سرما برای جلوگیری از یخ زدگی و ترکیدن لوله ساختمان ها حتی المقدور کنتور و لوله های خارجی را با گونی و یا فوم عایق بندی کنید.

آیا لوله ساختمان شما دچار ترکیدگی شده است و نیازبه نشت یاب مجرب دارید؟

چنانچه لوله های ساختمان شما دچار ترکیدگی شده است و نیاز به خدمات نشت یابی لوله های آب و فاضلاب دارید، می توانید از طریق وب سایت فنی کارا، نسبت به جستجوی افراد فنی کار که در زمینه ی خدمات فوق، فعالیت می کنند، اقدام نمایید. به این منظور و در صورتی که در تهران هستید می توانید به صفحه ی تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه مراجعه نموده و بر اساس مشخصات مندرج در پروفایل هر کدام از افراد فنی کار، بهترین گزینه ی مورد انتظارتان را انتخاب نمایید. همچنین در صورتی که در کرج ساکن هستید و نیاز به خدمات نشت یابی در کرج دارید، می توانید مراجعه کنید به: تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه در کرج

آمار رضایت سنجی به عمل آمده از هر کدام از افراد فنی کار، به همراه عکس و اطلاعات تماس و خدمات قابل ارائه در صفحه ی هر شخص قابل مشاهده است.

دسته بندی شده در: تشخیص ترکیدگی لوله, مجله

ارسال نظر