ارسال آگهی

کندانسور یخچال چیست و چگونه کار می کند؟

کندانسور یخچال همان رادیاتور خنک کننده یخچال می باشد، در مطلب قبلی در مورد کمپرسور یخچال صحبت کردیم، در این مطلب به توضیح اینکه کندانسور چیست و چه وظیفه ای در یخچال دارد و … می پردازیم.

کندانسور یخچال در کنار کمپرسور

کندانسور یخچال یا همان رادیاتور خنک کننده

از اجزاء مکانیکی مهم در یخچال می باشد. کندانسور یخچال عکس اواپراتور عمل کرده بدین صورت که در کندانسور گاز مبرد (همان گازی که باعث سرد کردن فضای داخل یخچال می شود مانند گاز فرئون) یخچال فریزر که بوسیله کمپرسور با فشار زیاد وارد می شود باید با کاهش دمای خود، به صورت مایع تبدیل شود. بطور کلی کندانسور در یخچال فریزر یا کولرگازی یا هر وسیله ی برقی دیگر عمل چگالیدن گازمبرد یا کندانس را با خنک کردن گاز مبرد انجام می دهد.

گاز مبرد با دما و فشار زیاد از لوله رفت کمپرسور وارد قسمت کندانسور شده که در این مرحله به گاز داغ شناخته می شود که به تدریج توسط کندانسور حرارت خود را به محیط انتقال داده و قبل وارد شدن به درایر(فیلتر) و لوله مویی به مایع تبدیل می شود.

نمونه ای از کندانسور یخچال
بعد از آنکه گاز در کمپرسور تحت فشار قرار گرفت (تا آماده ی حرکت درون لوله های مسیر شود) حرارت گاز بیشتر می شود و اگر این حرارت و گرما از گاز کاسته نشود فرآیند سرماسازی با مشکل مواجه خواهد شد.
از این رو گاز متناوبا تحت فشار قرار گرفته و سپس از کمپرسور راه به لوله های مارپیچ مانندی پیدا می کند، این لوله های مارپیچ پشت کابینت اصلی یخچال قرار گرفته اند.

مشکلات رایج کندانسور یخچال

یکی از مشکلات اساسی که به مرور زمان و استفاده از یخچال فریزر به دلیل ماهیت کندانسور که منتقل کننده گاز داغ به محیط است، برای کندانسور بوجود می آید کثیف شدن آن می باشد که می تواند به دلیل نشستن گرد و خاک و پرز موکت و فرش روی سطح کندانسور یخچال باشد. در این صورت نمی تواند حرارت گاز داغ را به محیط انتقال دهد و تبدیل گاز داغ به مایع سرد دچار مشکل شده در نتیجه در اواپراتور سرمای کمی خواهیم داشت و کل فرآیند سرمایش با مشکل مواجه می شود.

برای جلوگیری از این مشکل و کارایی بهتر یخچال و همچنین مصرف برق کمتر بهتر است بسته به میزان گرد و خاک هر سال یا هر دو سال یکبار کندانسور یخچال را تمیز کرد و گرد و خاک آن را زدود. برای دریافت خدمات تعمیر یخچال در محل، می توانید از طریق سایت فنی کارا، افراد فنی کار نزدیک به محل خودتان را پیدا نموده و بر اساس نتایج رضایت سنجی مشتریان قبلی شان، بهترین گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

نحوه ی تمیز کردن کندانسور یخچال

تمیز کردن کندانسور یخچال بهتر است با جاروبرقی انجام شود البته بستگی به نوع کندانسور هم دارد، در یخچال فریزرهای موجود در بازار سه نوع کندانسور داریم.

 نحوه ی تمیز کردن کندانسور یخچال با جاروبرقی

انواع کندانسور یخچال فریزر

1- کندانسور هوایی یا بیرونی که در پشت یخچال فریزر به صورت یک شبکه ی توری مانند می باشد و امروزه این نوع را در یخچال فریزرهای جدید کمتر میبینیم، البته این نوع کندانسور چون با محیط سطح تماس کمتری دارد دیرتر گرد و غبار می گیرد.

2- کندانسور پاکتی یا مکعبی یا حجمی که در کنار کمپرسور و یا زیر یخچال تعبیه شده است و حتما این نوع کندانسور باید توسط یک فن خنک شود و گرمای اطراف و درون کندانسور را مکش کرده و به سمت کمپرسور هدایت میکند. این مدل کندانسور یخچال با محیط بیرونی یخچال فریزر تماس کمتری داشته در نتیجه بیشتر نیاز به تمیزکردن دارد.

3- کندانسور درون بدنه ی کابین یخچال فریزر یا کندانسور مخفی این نوع کندانسورها بین ورق و فوم بدنه ی یخچال قرار دارند، در واقع به دو طرف بدنه ی یخچال چسبیده اند. در این نوع از کندانسورها بدلیل اینکه بدنه ی خارجی یخچال فریزر حرارت کندانسور را منتقل می کند و بدنه ی یخچال فریزر سطح وسیع و هم سطح رنگی تمیزی دارد، گرد و خاک به ندرت از انتقال حرارت جلوگیری می کند.

توجه داشته باشید که هنگام بررسی کندانسور یخچال اگر تغییری در شکل ظاهری آن دیده شود یا احتمال برق دار بودن بدنه را دادید اگر در زمینه ی تعمیر یخچال فریزر سررشته ای ندارید، حتما با یک تعمیرکار لوازم خانگی مشورت کرده و از بی احتیاطی پرهیز نمایید.

دسته بندی شده در: تعمیر یخچال فریزر خانگی, مجله, سرویس و نگهداری

ارسال نظر